Hej på er alla.
Har kört Toyota Camry i många år närmare bestämt från 1984 (4 st) har fortfarande en Camry 2000. Dessa bilar har gått fantastisk bra så nu blir det roligt och se hur våran nya Kia Céed SW komfort eco 2011 Serius silver kommer att stå sig i gämförelse med ovan nämda. Jag skall också säga att alla bilar som vi ägt har gott över 35000 mil innan vi sålt eller skrotat dom.
Vi har nu kört ca 400 mil och är mycket nöjda med bilen. Vi har en förbrukning av 0.63 i snitt och det får man nog tycka är ganska bra med tanke på att bilen är ny, vinterdäck, kallt och mycket stats körning.
Allt har funkat jätte bra förutom två små saker som jag funderar på vad det kan vara för fel.
När jag bromsar in och straxs innan bilen har stannat så hörs det ljud från höger fram som känns som ett glapp från kulled/bussning/styrstag eller kanske bromsoket. Det andra är växellådan. Jag har läst i detta forum om att en del har lite problem med 1an och 2an. Alla växlar funkar mycket bra förutom 2an när man växlar upp, inte ner för då går den jätte fint.
Men jag har lagt märke till att när man växlar från 1an till 2an så går växlingen bättre om man låter växelspaken gå ut till höger lite gran innan man lägger in 2an, det blir en lite fördröjning av växlingen men då funkar den bra. Som sagt bilen är ju inte inkörd än så det blir förhopningsvis bättre med 2ans växel
Annons
Re: Ny ägare
2Välkommen till forumet, hoppas du ska trivas här. 
Från Camry till Ceed, ett kliv ner i både storlek och förbrukning förmodar jag.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
3Välkommen!
Växellådan kommer mjukna. Upplevde samma bekymmer, men efter 3000mil är den bara aningen trög när bilen är kall.
Växellådan kommer mjukna. Upplevde samma bekymmer, men efter 3000mil är den bara aningen trög när bilen är kall.
4Varmt välkommen till forumet.
Mvh Morgan_
Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
5Välkommen till forumet, intressant läsning!
Jag har lite samma problem med lådan, mest dock när jag lägger i
backen, dock känns det som det redan har börjat gå lite bättre efter bara 250mil
backen, dock känns det som det redan har börjat gå lite bättre efter bara 250mil
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11
6TackRonnie skrev:Välkommen till forumet, hoppas du ska trivas här.
Faktiskt inte nät det gäller storleken, Cèeden har mer plats för föraren bakom ratt (längd) plus att den har mer skålade säten än Camryn också det är bra. Sen att den drar ca 3,5 dl mindre känns bra.
7Tacktiger skrev:Välkommen till forumet, intressant läsning!
Backen kan ibland vara lite svår att få in men det kan jag säga att det har jag även haft på dem Toyota-bilar jag ägt så det ser jag nog som ett ganska vanligt "problem" hos dom flesta bilmärken.
8Tackpluttrick skrev:Välkommen!
Det låter bra.