Annons

Skrapande bromsar bak!

1
Ville bara kolla med er här inne om nån upplevt problem med skrapande bakbromsar. Har haft inne på verkstad i förra veckan och de putsade till dom som det hette. Nu en vecka senare så har det kommit tillbaka. Verkstaden kan inget göra åt detta tydligen utan man ska utan förbehåll godkänna att det är så. Skrapar riktigt ordentligt när man stått stilla så lite som en halvtimma och oken smäller högt när man backar ut från parkeringen. Bilen har gått 1700 mil och är 6 månader gammal. Får bara rådet att bromsa ofta och mycket.

Med vänlig hälsning
Anders
Annons

Re: Skrapande bromsar bak!

2
Så är det.
Eftersom bromsarna nästintill aldrig används på en Niro blir det ytrostbildning som skrapar vid nästa körning.
Bromsarna är endast aktiverade vid panikbromsning och hastigheter under 6 km/h.
All övrig "bromsning" sköts alltid av elmotorn via växellådan.

3
Läste om detta i ett engelskt forum om e-niro. Detta är ett problem med alla skivbromsar i gjutjärn. Därför bör man se till att göra en rejäl inbromsning varje gång för att slipa rent skivorna från ytrost.

Problemet är ju med elbilar att det är motorn som sköter det mesta av bromsningen. Och den del av bromsningen som hamnar på bakre bromsarna är ju mycket lägre. Och regenereringen, motorbromsningen går inte att stänga av.

I varje fall, en av de som diskuterade problemet hade hittat en lösning, Han la väjelväljaren i neutralläge i en nedförsbacke och bromsade kraftigt. Det kom upp en varning, men det fungerade.

Något jag funderat över är om det skulle fungera att bromsa med vänsterfoten, samtidigt som man har gasen nedtryckt med högerfoten. Går renegeringen in om man bara lättar lite på gasen, eller förutsätter den ingen gas alls?

Bosch verkar vara ha en lösning på rostfria bromsskivor (iDisc), men verkar inte ha lyckats sälja in den. Motorcyklar har rostfria bromsar, men också bättre kylning. Fast på en elbil används ju inte bromsarna just, så det skulle kanske kunna fungera med rostfritt.

Jag ställer mig inte bakom nån av lösningarna skissade ovan, det kan jag för lite för. Men det vore intressant att höra synpunkter!

4
Det går inte att "gasa" samtidigt som man håller ner bromsen. Motorstyrenheten kopplar då från input från gaspedalen efter en sekund.
Att lägga i N från tex 40 kmh i en nerförsbacke och sen bromsa rent fungerar ju, så länge man är uppmärksam på omgivande trafik.

5
HellboyElvis skrev:Det går inte att "gasa" samtidigt som man håller ner bromsen. Motorstyrenheten kopplar då från input från gaspedalen efter en sekund.
Att lägga i N från tex 40 kmh i en nerförsbacke och sen bromsa rent fungerar ju, så länge man är uppmärksam på omgivande trafik.
Misstänkte att det inte skulle gå. Ett trick från go-cart för att hålla motorvarvet uppe.

Kan man växla från Drive till Neutral och tillbaka under färd, eller kräver växlingen stillastående?

Vad jag förstått är att bromspedalen känns annorlunda om man inte har med regenereringen. Så även om batteriet är fulladdat, så finns den med, bara att ingen ström når batteriet.

6
Jo, de det ni skriver om har jag fått reda på av verkstaden. Det som irriterar mig är att man säljer bilen med denna "defekt" och inte talar om detta för kunden. Man betalar dyrt och får sitta o bromsa bilen för att slipa detta oväsen som uppkommer. Speciellt när man tex kör in på en parkeringsplats. Men som sagt...inga bilar skulle väl säljas om man fick reda på detta. Tycker det är skitdåligt att det ska bli så på en ny bil. KIA Motors borde ta tag i detta och se till att fixa det på något sätt. Om inte annat så skulle de kompensera kunderna som betalat upp till 300.000 för skrapande bromsar. Riktigt dåligt. Hade köpte en Ceed Kombi om jag vetat detta.

Med vänlig hälsning
Anders

7
Jag kan delvis förstå din tanke, Men.. Hela syftet med bilen är ju att rörelsekraften ska återvinnas i största möjliga mån. Då används ju inte bromsarna speciellt mycket och därav går det inte att komma ifrån att det blir ljud från bromsarna de få gånger de faktiskt används.
Speciellt inte bak, då bromskraftsfördelningen är ca 65/35

8
Wizzky skrev:Jo, de det ni skriver om har jag fått reda på av verkstaden. Det som irriterar mig är att man säljer bilen med denna "defekt" och inte talar om detta för kunden. Man betalar dyrt och får sitta o bromsa bilen för att slipa detta oväsen som uppkommer. Speciellt när man tex kör in på en parkeringsplats. Men som sagt...inga bilar skulle väl säljas om man fick reda på detta. Tycker det är skitdåligt att det ska bli så på en ny bil. KIA Motors borde ta tag i detta och se till att fixa det på något sätt. Om inte annat så skulle de kompensera kunderna som betalat upp till 300.000 för skrapande bromsar. Riktigt dåligt. Hade köpte en Ceed Kombi om jag vetat detta.

Med vänlig hälsning
Anders
Lite regn ute o bilen stått några timmar då skrapar det duktigt dom första inbromsningarna på Ceed.

9
Problemet gäller alla elbilar och hybrider. Det finns inte riktigt några alternativ än. Fast jag tror det kommer, exempelvis Bosch iDisk: https://www.bosch-mobility-solutions.co ... ity/idisc/

Till dess får vi själva slipa bromsar med kraftiga inbromsningar. Jag tror att det bästa är mycket snabba och kraftiga inbromsningar så att återvinningen inte hinner med att ta över(och med fritt bakåt).

Irriterande, men det är där vi är. Tesla har samma problem, om det kan vara nån tröst. Samma gällde för min tidigare bil, Volvo V50, som inte hade nån återvinning, men som kördes mjukt.