Annons

Dieseleffektbox

1
Är det någon där ute som monterat en box på sportagen?

Menar, är det enkelt att komma åt eller hur ser det ut?

Funderar på:
http://www.tekniktema.se/newcarsearch.php?fordon=2688
eller
https://www.tuningkit.de/tuningkit-chip ... 965-r.html
eller
http://www.racechip.de/racechip-chiptun ... 965-r.html

Har visserligen handlat på tekniktema förut, men jag läste om denna på sidan för ceed. Och där är dom nöjda med dom från tyskland. Kan inte tänka mig att det skiljer sig något större mellan dom "svenska" återförsäljarna och dom tyska.

Vad tror ni?
Kia Sportage 1.7 CRDI Komfort. 2012 Orange
http://www.garaget.org/?car=278250
Annons

Re: Dieseleffektbox

2
Du kopplar den till anslutningen till insprutningen, tar max 5min.

I min värld och efter allt jag testat genom åren så gå på den billigaste, principen är den samma oavsett om det heter dieselkraft el något annat.

Jag gav ca 900SEK för min box till <ceeden och den är värd varenda krona, men jag skulle aldrig slänga ut 5000Sek för samma sak från tex KCR.

Kom dok ihåg att du alltid löper en risk att losa dina garantier, ddet ska man vara medveten om och inte komma och grina den dagen verkstaden vägrar att byta låda pga att man har kört trimmat.


jag har då personligen i mitt 22åriga bilägande aldrig blivit vägrat någon garantiåtgärd pga trimmning och då trimmade jag tom mina 740 sugisar. Men man ska veta att risken fins.

Ceeden är på väg bort och en V70 T4F kommer förhoppningsvis i mitten av Maj och den kommer ochså att få ett chipp monterat direkt den kommer i min ägo.

Re: Dieseleffektbox

4
Hade aldrig använt en sk plug i box på en modern dieselmotor.

Dock förstår jag att många lockas av det då det ger en viss effektökning samt är lätt att ta bort.

Nackdelarna är risken för att sätta igen partikelfiltret samt att namn inte får i närheten av samma prestanda som en riktig mjukvaruoptimering.
Sportage 2.0 crdi 184 hp. Awd

Re: Dieseleffektbox

5
Jones skrev:Hade aldrig använt en sk plug i box på en modern dieselmotor.

Dock förstår jag att många lockas av det då det ger en viss effektökning samt är lätt att ta bort.

Nackdelarna är risken för att sätta igen partikelfiltret samt att namn inte får i närheten av samma prestanda som en riktig mjukvaruoptimering.
en riktig mjukvaruuppdatering är såklart att föredra men till priset av 900SEK fins det inte så mycket att orda om, det var värt varenda krona, i mitt fall.

Hur partikelfiltren mår i framtiden pga trimmning, återstår att se.

Re: Dieseleffektbox

6
Droopy skrev:
Jones skrev:Hur partikelfiltren mår i framtiden pga trimmning, återstår att se.
Vad kostar ett partikelfilter till Sportage? Jones skrev ju i en annan tråd att de kan kosta 20-40.000kr. Då räcker det att sätta igen det en gång i jämförelse med att "dyrtrimma" så har man loosat på att göra billigt trim då följdkostnaderna blir större.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Dieseleffektbox

7
När jag monterade en box i min förra bilen (Saab 9-3 1,9tid 150hk) till 180hk, så jobbade jag på firman. När bilen skulle bort så kollade jag den på jobbet, och det fanns inga felkoder eller något ökat slitage på partikellfiltret.

Min fundering var om det kanske skiljer sig något mellan tyska och svenska boxar.

Frågar man försäljaren så är självklart deras box med "egen programvara" bäst.

/Riley
Kia Sportage 1.7 CRDI Komfort. 2012 Orange
http://www.garaget.org/?car=278250
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"