Annons
Annons

Re: Dieselkraft.se CRD4-4710

2
Skulle aldrig drömma om att sätta en fulbox i bilen med garageteknik för 500.- som kreti o pleti sitter o löder i tyskland... Funkar i en gammal Caddy för 10k kanske men gör sig inte med moderna bilar vad de än skriver på sina hemsidor. Dessa boxar förvränger signaler från styrboxen vilket resulterar i utslagna funktioner, nedlusning av felkoder osv osv. Läs på lite om dessa boxar som är av sk piggyback typ.

Ska du trimma så gör det seriöst med en programvara som tar hänsyn till andra parametrar likt biltillverkarens, man läser ut den gamla och in med den nya i styrboxen via dator eller egen handenhet, inget påkopplad, lödande eller dylikt. Vtech.se och ricaab.se är två stora aktörer som inte har sina grund i sverige - gott renomé och många nöjda. BSR har vi som är svenskt företag, tror dock inte de har till Kia alls för tillfället.

Tänk om tänk rätt 8-)

3
Tack för din input!
Jag har väldigt dålig koll på trimning av bilar, därför jag slängde ut den här tråden.

Jag fick höra om Dieselkraft.se och tänkte, 40 extra hästar med mindre förbrukning. Låter bra.

Jag hittar bara 140HK & 115HK (112HK på ricaab.se).
Finns det någon lösning för 184HK?

Försöker tänka om och hitta rätt 8-)

4
Dra ett mail eller ring o fråga, ibland finns det grejer som inte finns på sidan, annars kan det ju vara på G med - tar en stund att få fram när modeller är hyffsat nya. Garagetekniken som boxar bygger på går ju i stort peta i vilken bil som helst. Finns flertal hemma-pulare i tyskland som löder ihop grejer osv. KCR är ju inte svenskutvecklat finns en av alla tyska firmor som heter helt annat, som är mkt billigare än KCR, vill man i sverige köpa deras produkter hänvisar de till KCR.

Skulle själv aldrig drömma om att köpa en bil som gott med box.

7
anglofile skrev:Bara det att de använder vanliga D-sub kontakter ger inte speciellt seriöst intryck i min värld... Sen är inte mer effekt lika med bättre program - snarare tvärt om i många fall!
Aight, förstår vad du menar.
Svårt att leta när man inte har bra koll på ämnet.. Försökt googla, gått sådär.
Har du något tips om vart man kan vända sig för att hitta bra kvalité?

Kan det vara så att det är bra grejer även om det är D-sub-kontakt? Någon annan med input?

9
Ja du... som sagt innan, ska man trimma ska man göra det ordentligt! Inte ordentligt att det ska vara så mkt effekt som bara går o lite till. Utan ordentligt med en ny programvara, en programvara som tar hänsyn till andra parametrar än just effekten från t.ex. Rica, BSR, V-tech som finns tillgängliga i Sverige.

Dessa ruttna fulboxar sätter man inte i en ny bil tycker JAG (min åsikt), inga påhängsboxar som lurar signalerna att pressa in mer soppa och på så vis höja effekten utan hänsyn till nåt annat - bilen blir dessutom nerlusad med felkoder o skit, färddatorn kommer leva sitt eget liv osv. Detta är garageteknik som vilken halvkunnig på elektronik som helst kan sätta ihop hemma i garaget den går ju 13 på dussinet oavsett om det står KCR, promotech eller Racechip på skiten så är det samma gamla teknik - det kan man sätta i sin traktor eller skogsmaskin eller om man har en gammal dieselhäck som inte är värd så mkt. i en modern bil rullar det inte bra helt enkelt.

Har tidigare jobbat med flertalet bilmärken på säljsidan, har haft inne flertalet både MB och Audi med rasade automatlådor alla dessa gick med box i. Garantierna som dessa boxtillverkare ger och det gäller även de som trimmar seriöst som rica, bsr m.fl. är min mening inte värda så mkt som pappret som det är skrivet på. För att den ska gälla ska du bevisa att raset eller bristen beror på trimmet - det kommer du inte lyckas med för det går inte säga att det beror på det - aldrig. man kan bara anta att så är fallet, precis som ovanstående bilar kanske det bara var ett sammanträffande att de rullade med box? Garantin kommer man aldrig få ut nåt på - så länge den inte är fullständigt villkorslös - dvs rasar nåt står vi för det. har hittills inte sett nån sån.

Boxar = traktorer och dylik
Ny programvara = bilar

10
På traktor och maskinsidan ser vi nu en stor ökning av nyare traktorer där motorer och växellådor rasat efter det att de gått med box. Dessutom har många fått problem med EGR och SCR systemen tack vare boxar. Då detta är motorer som under långa tider går på 100% av sin maxeffekt så blir slitaget extra tydligt i de här fallen.

Det är ganska enkelt att se vid kontroll i motorstyrningen vilka som gått med box oxh vilka som inte gjort det. Boxarna lämnar ju som föregående talare sa en hög med felkoder och andra spår i loggarna efter sig.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010