Annons

Fast drag och backsensorer?

1
Har en miljöceed -08, dvs 5d ej kombi. Har tänkt montera dragkrok till denna, en fast sådan. Antingen från Tillbilen.se alt Thule (1795.- vs 2500.- -15 %). Har inte tänkt lämna till den aukt verkstaden pga pris.

Min fråga är, påverkar baksensorerna. En bekant monterade krok på sin Soul, de sa då på verkstaden att sensorerna alltid piper om kroken sitter på (så var inte fallet dock...) Hur är det på Ceed, ni som har fast kula eller avtagbar på? reagerar sensorerna?
Annons

Re: Fast drag och backsensorer?

2
Hej! Jag monterade thule drag på min ceed sw och jag tog ström från 12v urtaget som sitter bak på högersidan,På högersidan så sitter pcdboxen (är osäker om den heter så) och på den så klippte jag den röda kabeln en bit ner och
på den så satte jag en stiftklammer som jag satte ihop med den grönvita kabeln på kabelsatsen som följde med draget.
Kopplingsdosan som är till draget satte jag på vänster sidan så räkna med att du får lyfta lite på inredningen på båda sidorna.Det som jag tyckte var lite struligt var få bort dom svarta och platta klippsen av plast som är gängade :oops:

Det är ett fast drag och det verkar funka som det ska(backsensorn) men ska besikta i augusti Och det skulle vara intressant
om det är någon som har besiktat och höra om dom säger något angående underedsmassan .
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

6
Sorry Kanske var lite otydlig där men min funkar som vanligt backsensorn varnar när jag inte har något på kroken men
hänger jag på husvagnen så piper det inte när jag kopplar släpvagnskontakten.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

7
fredrik_wt skrev:Den har jag läst, men det är inte riktigt saken. Frågan är om sensorerna reagerar på kroken UTAN att nåt är på kroken. Jag fick det påståendet från en person, låter dock osannolikt, men att sätta en fast krok då känns inte aktuellt - och det vill jag helst ha.

Jag har fast på min och sensorerna reagerar inte på själva kroken ;) Han/hon som påstått det är ute och cyklar en sväng..... För skulle dem nu reagerat på ett fast drag så skulle dem ju inte säljas med ett fast heller? Och det gäller ju alla bilmärken i så fall?!
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)