Annons

Motorvärmare

1
Hej,

Är det någon som fått installerat motorvärmare som kan berätta vad det ska kosta.
Ange även vilken typ av värmare, dvs. kontaktvärmare för oljetråg eller "doppvärmare" för kylvätskan.

// Anders
Kia cee'd 1.6 CRDI Komfort 2010, svart metallic
Annons

Re: Motorvärmare

2
Fick till det så att jag fick med motorvärmare med kupévärmaruttag i priset så vad det kostar vet jag inte.
Värmaren ser ut att vara av "slangtyp", dvs den sitter på en kylvattenslang på framsidan av CRDi-motorn.
Verkar funka bra men jag har bara haft bilen en vecka än och det har inte varit riktigt kallt ännu. Nu ser det ut att bli några kalla dagar så då får jag se hur den verkar. Kalla dagar här är -20 åtminstone och då vill man gärna ha motorvärmare till en effektiv diesel annars tar det LÅNG tid innan motorn blir varm. Det är nackdelen med bra verkningsgrad...

3
Autcentr i S-tälje offererade Defa motorvärmare med grenkabelstas för 5.259 för leverans på nybil. Jag vet inte vilken sorts värmare och sedan tillkommer viss rabatt när man köper det tillsammans med bilen.
Kia Ceed SW CRDi ECOdynamics 2010

4
På min monterade de en kontaktvärmare. Tycker den inte verkar så effektiv!
2h påslagen i 5 minus. Tog 5-10min innan värmemätaren rörde sig. Är det normalt??.

Försökte känna på motorn, men eftersom den värmer oljtråget. Så gick det inte att känna om motorn blev varm..
Cee´d Crdi SW-10a

6
bladhet skrev:Fick en ny värmare för ett par veckor sedan då min hade brunnit.. en modifierad variant av defa ska det tydligen vara.. Som dag och natt.. Om ni inte tycker att eran ger bra med värme så kolla om den fungerar.
Ja jag känner att den funkar mindre bra.
Men hur ska man kolla att den funkar?, ser att sladden går under motorn. Så det är nog en kontaktvärmare, har inte koll på vad de monterade.
Har haft en sån där värmare på en skoda, och den funkade mindre bra.

Men har du fortfrande en värmare som sitter under motorn?, hur gjorde du när du kollade hur den funkade?..
Cee´d Crdi SW-10a

7
Biltoken skrev:
bladhet skrev:Fick en ny värmare för ett par veckor sedan då min hade brunnit.. en modifierad variant av defa ska det tydligen vara.. Som dag och natt.. Om ni inte tycker att eran ger bra med värme så kolla om den fungerar.
Men hur ska man kolla att den funkar?, ser att sladden går under motorn. Så det är nog en kontaktvärmare, har inte koll på vad de monterade.

Men har du fortfrande en värmare som sitter under motorn?, hur gjorde du när du kollade hur den funkade?..
Vet inte riktigt vart den sitter nu.. Men man känner att blocket är varmt i alla fall och man behöver inte glöda mer än ca en sekund..
Testmejsel på utaget fram. Sen tror jag den skulle visa 80åm eller vad det nu heter... Men annars kan du ju ta kontakt med verkstaden.. Dom kollar de där med en gång..

8
bladhet skrev:
Biltoken skrev:

Vet inte riktigt vart den sitter nu.. Men man känner att blocket är varmt i alla fall och man behöver inte glöda mer än ca en sekund..
Testmejsel på utaget fram. Sen tror jag den skulle visa 80åm eller vad det nu heter... Men annars kan du ju ta kontakt med verkstaden.. Dom kollar de där med en gång..
Felsöka kan jag, min är bara 4dar gammal så den funkar nog.
Men sen att den är rätt monterad är inte lätt att se, det gäller att de ligger bra emot för att ge nån effekt.

Du sa att du kände att blocket blev varmt, vet du efter hur länge?.
Försökte känna igår efter 1,5timme och hade svårt att känna nån värme. Iförsig kände jag bara upptill, på slangar mm.
Ska kolla med verkstaden i veckan.
Cee´d Crdi SW-10a

10
Biltoken skrev:På min monterade de en kontaktvärmare. Tycker den inte verkar så effektiv!
2h påslagen i 5 minus. Tog 5-10min innan värmemätaren rörde sig. Är det normalt??.

Försökte känna på motorn, men eftersom den värmer oljtråget. Så gick det inte att känna om motorn blev varm..

Dom är mkt effektiva med det dom är tillverkade för. Dvs värma olja och skona motorn vid kallstart.
Tyvärr så tar det ju fortfarande lång tid för att vattnet skall bli varmt.

Vill man prova om trågvärmaren funkar så stoppa i kontakten och känn direkt på värmaren med handen. Efter ett litet tag så blir den riktigt varm. (bränn er inte) ;)

Mvh
Sorento crdi...