2
av OptimaSW-GT
Kör sedan två år en Optima GT /2017/. Bytte från en MB C220 kombi (S204) eftersom jag behövde mer utrymmen. Måste säga att jag verkligen inte ångrat mig!
Optiman är betydligt större än Mercan i baksäte och bagageutrymme. När det gäller utrustning är det två helt olika världar, trots att min MB hade AMG-utrustning både här och där. GTn är ju komplett utrustad som standard, förutom "delvis-runt-om-kameran".
Efter nästan 3.000 mil är jag mycket nöjd med motorn på 245 hk. Många mil på motorvägar på kontinenten till och från Italien några gånger har visat att den drar urstarkt när man trycker på. Eftersom Optiman är sällsynt i många europeiska länder får bilen många intresserade blickar när man sänker hastigheten och släpper förbi andra bilister. Inte ovanligt heller med förvånade miner här i Sverige när någon försökt köra ifrån det man trott vara en 141 hk diesel-Optima.
Jag visste från början att den inte skulle kunna snålköras med en förbrukning som en diesel, men motorgången och kraften kompenserar detta. I somras sträckkörde vi 120 mil från norra till södra Sverige. Farthållaren på skyltad hastighet +5 km/h, samt några obligatoriska ryck upp till olaglig hastighet. Förbrukning enl färddatorn var 0,69 och faktisk 0,74 enligt tankningarna. Förbrukningen i stadstrafik är klart högre - drygt 1 liter per mil.
Man kan ju ställa in tre körlägen som Eco,, Normal och Sport. Det mest påtagliga är att stötdämparna hårdnar betydligt i sportläget, vilket i vissa fall är perfekt. Däremot känns det pålagda ljudet i sportläget ganska tröttsamt. Funderar på om man kan koppla bort den funktionen på något sätt. Växellådan växlar mjukt i Eco och normal och betydligt hårdare och snabbare i sportläget. Det är ju ingen DCT-låda, så den växlar lite mjukare men kanske inte lika snabbt som DCTn.
Snart är denna typ av motorer ett minne blott - 245 hk-motorn försvann ju efter en ganska kort tid - lycka till med ditt val!