Re: Varför valde du/ni att köpa och äga en Kia?

Senaste inlägget från föregående sida:

OneWhite skrev:
Aqua skrev:Bra pris, bra garantier och bra kvalitet (trodde jag).

Kvaliten har så här i efterhand inte motsvarat de förväntningar jag hade på en helt ny bil. Flertalet fel som trasiga dimljus, dålig radiomottagning, rost mm. som nu börjar göra mig mer och mer irriterad.

Ja, sånt får man väl vara medveten om att kan tillkomma. Men funderar du på att köpa en annan bil, alltså ett nytt bilmärke? Jag personligen börjar vela mot en Volvo XC60 faktiskt...

Man kan väl säga så här om bilar allmänt: bilar från Japan och Korea och vissa tyskar är rätt bra, pålitliga och har någorlunda billig service!
En Volvo har enligt Expressen den dyraste service i sin klass, man kan inte jämföra här med en Porsche eller Audi V8, där en kamrem kostar runt 60,000.- att byta!
Sedan är det lite över reklam med just Volvo, dom görs i 0,75 plåt som alla andra bilar, dom har plast som andra bilar, dom har aluminium fälgar som andra bilar, dom har elektronik som andra bilar, dom har stål i samma kvalitet som andra bilar, sedan kan man ju inte jämföra en rumänsk Dacha med en Volvo på samma dag!
Har haft olika bilar sedan 1972 och meckat och kört dragrace i många år så lite vet man nog om just bilar! Tex engelska Rover e bara skit, samma med Mini och Leyland lastbilar är bara bajs! Nya Ford Mustang fick inte många stjärnor i Eurocaps sista mätning! Att vissa bilar drar mycket soppa är inte heller bra, min Sportis drog exakt 25 liter från Stockholm till Götlaborg, inte dåligt! Då höll vi hastighets gränsen hela tiden och körde med cruice kontroll på!

Annons

Kört Volvo fram tills 2015. Varit nöjd med de jag haft utom den senaste vilket var en V70 2,4D 2009. Underbar motor som tyvärr satt i en förklädd ford. Hela bilen var ren och skär skit bortsett drivlinan. Rostade något kopiöst.

2015 tyckte frugan att det var dags för bilbyte . och denna gång blev det inte en beggad volvo för 200.000kr, utan en ny ceed sw se2.
Funkat perfekt sen dag 1 så när som på höger backspegel som ibland, bara ibland, inte fällde ut när bilen låstes upp. Åkte till Kia och de monterade en ny spegel sen var den biten löst.
Enda problemet jag haft på 3 år och det för en kostnad av 214.000kr och jag har 4 års garanti kvar. Den bil jag ägt som varit billigast både i inköp, ägande och drift.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Hade en Kia Ceed som hyrbil några veckor när min dåvarande Peugout var på verkstad efter att blivit påkörd.
Jag satt bra i den och trivdes i den. Sen när styvfarsan berättade att de hade börjat med Kia på bilhandlaren han jobbade och och när de sen 2011 hade kampanj och lagerförda bilar så blev det en ny Kia Ceed SW Diesel. Fick problem med rost på bakluckan, vilket visst var känt problem med den årsmodellen och färgen. Det fixades snabbt utan tjafs. Blev sen en ny Kia Ceed SW GT Line 2015. Haft två problem med den, motorlampa som började lysa på långresa på semestern. Ringde då Kia Assistans som snabbt fixade in den på verkstad där jag var. Sen fick jag senare problem med vibrationer som visade sig vara fel på en drivaxel fram. De hade inga delar hemma så jag fick utan tjafs lånebil. Kia har skött sina åtaganden mot mig bra. Så nu i maj fick jag min senaste Kia levererad, en Kia Optima SW PHEV. Tittade även på andra bilar innan jag köpte den, men Optiman kändes bäst för mig.

Pratar jag med andra som har bilar av andra märken så har även en del av dom problem, en del av dom har haft mycket mer problem med tjafs om garantier m.m. än jag haft med mina bilar från Kia. Det största problemet jag haft med Kia att de verkstäder som servade Kia i närheten las ner eller eller köptes upp av andra märken, har inget lust att sitta 1-3 timmar per dag i köer för att serva bilen. Nu har de öppnat en verkstad på min sida av stan, så det är inget problem längre.
Har nu:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Har tidigare haft:
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Behövde ha en modernare bil som ersatte min 03:a outlander som började bli till åren med mycket omkostnader.. Va inne på olika märken av suvar men Kia Sportage gtline var den som kom med mest lull lull samt att jag tycker den är snygg och har generösa garantier. Köpte mig en beg 2016 Outlander Gtline med 2200mil och jag är en så länge supernöjd.

Frun fick för sig att hon tröttnat på sin Subaru XV.
För iväg till vår lokala handlare och kom hem med en Sportage 1,7 d 2017.
Tog den på en tur och blev förvånad över hur bra man åkte och rätt pigg var den med.
På skoj åkte jag ner och kollade vad jag kunde få för min Volvo xc60 d5 r design summum, vips så hade jag med en Sportage fast en 2,0 GT line 2017. Ska få den nästa onsdag dom ska pilla dit drag och en motorvärmare. Har tittat ett varv på Youtube så jag kan den rätt bra tror jag.
Ser fram emot att hämta den.
Båda bilarna var demosar så dom har rullat ca 400 mil var.
Hafan
Annons
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"