Annons

Re: Nya Kia ceed SW Gt-Line

51
Jag hämtade ut min Kia för ca en månad sen och hade samma sak. På min förra Kia ingick det 6 månaders prova-på-försäkring,

Kia bilförsäkring bjuder på de två första veckornas försäkring. Du får erbjudande om förlängning, tänk dock på att kolla med körsträcka och tillval. Det kan du göra på deras hemsida. Du kan även jämföra med andra bolag. Bara du meddelar dom datumet när prova-på-försäkringen går ut, så du inte står utan försäkring,

Du ska ha halvförsäkring de första tre åren, resten täcks av vagnskadegarantin/försäkringen.

Kilkenny skrev:Så nu på tisdag är det äntligen dags att hämta nya bilen kl:09:00..finally.
Dock blev jag lite fundersam om försäkringar som säljaren började jiddra om.
När jag rullar ut är bilen försäkrad av nån firma dom 2 första veckorna ,var jag sen kommer att bli erbjuden en förmånlig försäkring efter dessa 2 veckor.När jag pratade om vilken försäkring jag bör teckna sa han halvförsäkring?
det är en ny bil sa jag:hur blir det då med egna skador på bilen vid en olycka.han sa då att Kia står för en halva genom sin nybilgaranti eller dylikt samt att försäkringsbolaget står för den andra halvan?
Invecklat ja?Nån som vet vad jag bör göra när jag hämtar nya bilen Hel eller halv försäkring?
Vill inte stå där sen med en plånbok och dra pengar ur :).Tacksam för svar...
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Annons

52
Du kommer att få ett gäng brev hem med erbjudanden från Kia försäkring eller vad den nu heter. Jag struntade helt i den och ringde mitt vanliga försäkringsbolag innan jag hämtade bilen (eller om jag gjorde det när jag kom hem, minns inte riktigt). De hade full koll på vad jag behövde och det var mycket riktigt så att man bara tecknar halvförsäkring på nya bilar. Jag har för vana att ha samma försäkringsbolag för bil och hemförsäkring för att slippa dubbla självrisker om man får inbrott i bilen och bilen blir skadad (bilförsäkringen) samtidigt som du blir av med lösöre (hemförsäkringen).

Det finns lite info här också om det där med vagnskadegaranti och halvförsäkring: http://www.kiabilforsakring.com/kia/bil ... ranti.aspx
Kia Niro PP2 2017

53
DrGadget skrev:Jag hämtade ut min Kia för ca en månad sen och hade samma sak. På min förra Kia ingick det 6 månaders prova-på-försäkring,

Kia bilförsäkring bjuder på de två första veckornas försäkring. Du får erbjudande om förlängning, tänk dock på att kolla med körsträcka och tillval. Det kan du göra på deras hemsida. Du kan även jämföra med andra bolag. Bara du meddelar dom datumet när prova-på-försäkringen går ut, så du inte står utan försäkring,

Du ska ha halvförsäkring de första tre åren, resten täcks av vagnskadegarantin/försäkringen.

Kilkenny skrev:Så nu på tisdag är det äntligen dags att hämta nya bilen kl:09:00..finally.
Dock blev jag lite fundersam om försäkringar som säljaren började jiddra om.
När jag rullar ut är bilen försäkrad av nån firma dom 2 första veckorna ,var jag sen kommer att bli erbjuden en förmånlig försäkring efter dessa 2 veckor.När jag pratade om vilken försäkring jag bör teckna sa han halvförsäkring?
det är en ny bil sa jag:hur blir det då med egna skador på bilen vid en olycka.han sa då att Kia står för en halva genom sin nybilgaranti eller dylikt samt att försäkringsbolaget står för den andra halvan?
Invecklat ja?Nån som vet vad jag bör göra när jag hämtar nya bilen Hel eller halv försäkring?
Vill inte stå där sen med en plånbok och dra pengar ur :).Tacksam för svar...
KIA försäkring är återförsäkrade hos IF, så vagnskadan i tre år är hos IF, ett bolag jag aldrig hade betalat till iaf...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

54
Jag försäkrade min bil genom mitt vanliga bolag från start.

Kias försäkring har rätt höga självrisker på standardgrejer exempelvis glas, 35% eller lägst 1000kr. Idag är det inte ovanligt att en framruta kostar 8000-1000kr att byta, säkert mer på en bil där det sitter regnsensorer och dylikt i framrutan.
Och stenskott är ju inte ovanligt på detta lands usla vägar.
Bara där kan det ju sticka iväg och bli väldigt höga extrakostnader.

jag har min bil hos folksam och betalar 750kr i självrisk på glas.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

56
Jag hämtade min nya Ceed 1mån sen och valde att ta mitt egna försäkringsbolag med tillägg för självrisk eliminering
för Kia självrisk på den medföljande vagnskadegarantin är ca 6200:- (står i din instruktions bok) så jag har halvförsäkring med bara 2000:- i självrisk om jag behöver använda vagnskadegarantin så kolla detta mkt noga innan du bestämmer dig ;)

57
Så där jag,hämtat nya bilen igår och körde runt lite då det slog mej att det inte riktigt stämmer med inredningen.
när jag provkörde den i november var det elektronisk handbroms och cd spelare i.när han beskrev bilen är det en kia ceed sw crdi med gt-line tillval.
då går mina tankar att vanliga ceed är en komfort model uppgraderad till gt-line?
I komforten skall det ingå cd spelare men tittar man på gt-line är det bortplockad? om det är standard varför plocka bort den när man väljer tillvalet Gt-line? samt tagit bort den elektroniska handbromsen.dock gillar jag ju den tradotionella handbromsen :).
är jag ute och cycklar i min tolkning på modelerna nu?
Ni som är inbitna i allt om kia ceed tacksam för svar.
en sak är klart.jag är förbaskat nöjd med bilen

mvh/Jugge
Nya Kia Ceed Sw GT-Line 2016

58
CD-spelaren försvinner då man har nya navigationssystemet i GT-Line.
Vet ej när det gäller handbromsen, då det var samma på den som jag provkörde och sen fick levererad.
Produktbladet på hemsidan verkar ha de gamla grejorna på GT-line. Röststyrd GPS m.m, vilket det inte är på nya.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

59
Okey då vet jag
en annan fråga,ovanför navigatorn sitter det 2 utblås (fläkt). till vänster om den finns en knapp som det står temp på
när jag trycker på den visas ute tempraturen i Farenhait och trycker igen då visas temp ute i celsius.
nån som vet om den går att visa Inne respektive ute temp?
verkar ju löjligt att ha båda eller?,annars kan jag tycka att knappen är onödig om den bara har den funktionen.
Nya Kia Ceed Sw GT-Line 2016

60
Kilkenny skrev:Okey då vet jag
en annan fråga,ovanför navigatorn sitter det 2 utblås (fläkt). till vänster om den finns en knapp som det står temp på
när jag trycker på den visas ute tempraturen i Farenhait och trycker igen då visas temp ute i celsius.
nån som vet om den går att visa Inne respektive ute temp?
verkar ju löjligt att ha båda eller?,annars kan jag tycka att knappen är onödig om den bara har den funktionen.
Om du menar knapparna direkt till vänster om vänstra inblåset? Man ser dem precis vid rattkringlan. Om nu bilden stämmer med din bil, annars får du lägga in en bild själv.en. :)
De knapparna är bl.a. för att ställa klockan, men det står i manualen...
Bild
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic