Annons

Nya Kia ceed SW Gt-Line

1
Hej !
Som sagt är jag ny på detta forum och har köpt en Kia ceed sw 1.6 med gt-line utförandet.

http://www.kia.com/se/campaigns-and-red ... on-gtline/

Leverens om ca 1-2 månader.Jag har nyss tagit körkort :)...detta är mitt första bilköp och fastnade just för denna modell,var tidigare inne på en Hyndai i40.
Som ny bilköpare undrar jag vad bör jag kolla upp på bilen när den levereras?
Hur bra är den? kända fel jag behöver ha extra koll på?
Jag är mycket tacksam för alla tips och råd hur jag skall ta hand om den osv.

Mvh/Jörgen
Nya Kia Ceed Sw GT-Line 2016
Annons

2
Kolla så att du har de stora stänkskydden fram monterade innan du kör ut bilen från återförsäljaren.
Se även till att få gummimattor med i köpet eller till reducerat pris. Guld värda på vinterhalvåret...
Kolla även så du har senaste mjukvaran till stereo/navi. (Uppdateras ganska lätt på nya GT-line)
Det är en mycket bra och prisvärd bil med generös utrustning. Tror du blir nöjd :)

Re: Nya Kia ceed SW Gt-Line

3
Tack så mycket för svaren :) dock följer lite följd frågor.Hur ser jag att det är dom större stänkskydden? skall det dessutom finnas på dom bakre hjulen?
jag fick gummimattor på köpet men inte matta till baggageutrymmet.
Har läst runt lite och det råder meningar om halvljus/helljus dåliga ,gäller det denna modell också?
Fick dock köpa till vinterdäck för 11000:-,lite väl dyrt eller?.Det bör ju vara bra däck då.
Sorry om mina frågor är tokiga/roliga men jag och bilar jojo...kan inte mycket om dom,men vill gärna veta mycket.:)

Mvh/Jörgen
Nya Kia Ceed Sw GT-Line 2016

5
Hej !
Tror du blir helnöjd med din nya bil ! :thumbup:
Vi köpte vår nya Kia i somras (Spec Edition 2) och har nu kört ca 1500 mil. Har funkat utan problem och är en skön bil att åka i på längre resor.

Lite nyfiken: beställde du manuell eller automat ?
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl

7
Om vi ska vara bara liiite petiga så finns det ingen automatväxellåda att välja längre.
Det närmaste man kommer är DCT-låda. En automatiskt manuell dubbelkopplingslåda.
"Ja men den är ju precis som en automat" kanske du tänker då...
Ja manövreringen är nästan likadan, men det är ganska stor skillnad både mekaniskt och i körbeteende mellan en DCT-låda och en äkta automat.
Menar inte att vara en besserwisser med allt detta, men några kunder har faktiskt klagat på växellådans uppförande och trott att det varit fel på bilen (för de trodde det var en automat)

8
Kilkenny skrev:Tack så mycket för svaren :) dock följer lite följd frågor.Hur ser jag att det är dom större stänkskydden? skall det dessutom finnas på dom bakre hjulen?
jag fick gummimattor på köpet men inte matta till baggageutrymmet.
Har läst runt lite och det råder meningar om halvljus/helljus dåliga ,gäller det denna modell också?
Fick dock köpa till vinterdäck för 11000:-,lite väl dyrt eller?.Det bör ju vara bra däck då.
Sorry om mina frågor är tokiga/roliga men jag och bilar jojo...kan inte mycket om dom,men vill gärna veta mycket.:)

Mvh/Jörgen
Har du krav på fälgarnas utseende eller duger det med enkla lättmetallare?
Isf ska du kolla gummihuset, enklaste vinterfälgen i 16" med nokia hakka 8 dubb (ruskigt bra däck) ca 9600kr
Nokia hakka 7 dubb ca 9000kr.
Goodyear ultragrip ice 2 odubbat (frugan har dom och de överaskar) ca 9000kr.
Kommer monterade och klara bara att bulta dit dom, man brukar få med lull lull i form av kromade hjulbult/muttrar osv, kan man ha en uppsättning som får rosta på vintern och de fräscha på sommaren.

Själv köpte jag Kia original 16" standardfälgar på skroten för att det blev billigare och att jag får rätt ET-mått så Kia inte kan klaga på ev lackgaranti, sen satsade jag mina slantar på BRA däck. (nokian hakka 8)
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

10
Ska du ha dragkrok? Bor du i närheten av denna firmas anläggningar så skiljer priset markant mot vad ÅF för Kia vill ha.
Hedins, lokalt, vill ha 10500kr för en fast Thulekrok, körklar med rätt sladdsats för backvarnare
Dragkrokslagret vill ha 5200kr för exakt samma. http://www.dragkrokslagret.se/
Jag ska dit 21/12 och få satt på en krok.
http://www.dragkrokslagret.se

Ang. matta i bagage, det får du stå för själv. Jag köpte min på eBay (från Tyskland) för 360kr inkl frakt. T.o.m. bättre kvalitet än den man köper i Sverige.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic