Annons

Missljud vid körning på ojämn väg

1
När jag kör ojämnt underlag, höjdgupp, gropar osv så hörs ganska ofta ett metalliskt knack/klonkljud som kan tyckas komma från bakvagnen.

Var in till Kia verkstad idag och dom bytte sk. Klapperstag som sitter i vardera änden på bakre krängningshämmaren.

Vid första körningar med bilen efter åtgärden så tyckte jag att ljudet försvunnit men nu hör man det igen. Det hörs ännu oftare och mer frekvent när bilen är lastad.

Det behöver inte vara varken hög fart eller stora nivåskillnader för att höra detta klonkljud. Vid krypkörning över fart hinder tex så kan ljudet framträda.

Har ni några tips om vad detta kan vara och ev. åtgärdas?
Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive -12
Annons

2
Kollade verkstaden alla bultarna som håller bakvagnen? Har haft en Ceed med liknande ljud som du beskriver och det var två stora bultar i vakvagnen som hade lossnat. Spände fast dom igen och ljudet försvann.
Det kan även vara stenar i fjäderskålana, eller feljusterade bakdörrar/baklucka somm knarrar. Bara några tips värda att kolla...

Re: Missljud vid körning på ojämn väg

3
Service teknikern på verkstaden hade ett litet bräckjärn och satte emellan på några ställen för att uppdaga eventuella glapp/spel, samt lyfte upp den på bakaxeln med den flyttbara hydrauldomkraften på 4-pelarlyften.

Inga bultar kändes/drogs på vad jag såg. Mer än bytet av klapperstagen naturligtvis då.

Ev. stenar i fjäderskålarna finns ej, det var det första jag kollade.

Dörrar/baklucka har jag också uteslutit.

Ljudet kommer från mer massivt/stomljud överfört från något i bakvagnen. Mestadels utav gångerna från den vänstra sidan.

Som du säger så kanske nästa steg är att momentdra alla bult i bakvagnen och se vad det ger.

För inte kan det väl va från stötdämpare? Bilen har gått 4800 mil.

Får fortsätta sökandet. Tack för tipsen!

Övriga synpunkter /tips emottages mycket tacksamt.
Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive -12

4
Det kan vara stötdämpare också även om det är lite tidigt med tanke på miltalet. Men man ska aldrig sluta förvåna sig.
Hade en Venga på 3000-milsservice för någon månad sedan där dämparen vänster bak läckte olja. (Byttes på garanti)
Skriv svar

Återgå till "Problem"