Annons

Dåligt helljus

1
Körde min nya ceed sw i mörker för första gången i går.
Och jag märkte att där var jätte dåligt helljus, jag hade helljuset på vid möte av ett antal bilar och där var inte många som blinkade på mig.
Är det fler som upplever samma dåliga helljus som jag?
Kan man klaga på det?
Nya Kia ceed SW crdi 2013.
Annons

Dåligt helljus

2
Körde hem i mörkret igår med ( vid 22 tiden ) tyckte inte det var så himla farligt men långt i från bra. Det är ju så kallad pecilbeam stråle på helljuset som är väldigt smal och lång. Nu körde jag ju på smal väg med skog på båda sidor så det kanske var därför. :) Halvljuset tycker jag dock är riktigt bra faktiskt. :)

Som sagt ett par extraljus med bredare ljusbild skulle inte vara helt fel :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Dåligt helljus

4
Håller med om helljuset. Skulle själv vilja ha lite mer bredd på ljuset då man gärna vill upptäcka djur o dyl som står intill vägen. Sen blir skyltar vid sidan om vägen taskigt upplysta vid halvljus.

Har tittat på en LED-ramp från prestandabelysning för 1995:- som verkar vara riktigt fin. Sitter smidigt under reg-skylten.

Tyvärr är jag orolig för garantin så jag frågade KIA-verkstaden i Haninge (Stockholm) och de ville ha ca 3700:- för att montera skiten. 700:- för två relä och ca 3000:- för arbetet :(

Är inte kunnig själv på sånt här så jag får väl försöka hitta något billigare ställe o punga ut om jag vill ha bättre ljus :thumbdown:
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013

6
Mashugg skrev:Håller med om helljuset. Skulle själv vilja ha lite mer bredd på ljuset då man gärna vill upptäcka djur o dyl som står intill vägen. Sen blir skyltar vid sidan om vägen taskigt upplysta vid halvljus.

Har tittat på en LED-ramp från prestandabelysning för 1995:- som verkar vara riktigt fin. Sitter smidigt under reg-skylten.

Tyvärr är jag orolig för garantin så jag frågade KIA-verkstaden i Haninge (Stockholm) och de ville ha ca 3700:- för att montera skiten. 700:- för två relä och ca 3000:- för arbetet :(

Är inte kunnig själv på sånt här så jag får väl försöka hitta något billigare ställe o punga ut om jag vill ha bättre ljus :thumbdown:
Jag är lika händig jag. :) Valde att köpa mina extraljus lokalt på en MECA biltillbehör på orten,
han som jobbar där fixade min installation för 400kr. Köpte reläsats 3x223mm SIM extraljus och hållare för tre extraljus av dem.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

8
Ronnie skrev:
Mashugg skrev:Håller med om helljuset. Skulle själv vilja ha lite mer bredd på ljuset då man gärna vill upptäcka djur o dyl som står intill vägen. Sen blir skyltar vid sidan om vägen taskigt upplysta vid halvljus.

Jag är lika händig jag. :) Valde att köpa mina extraljus lokalt på en MECA biltillbehör på orten,
han som jobbar där fixade min installation för 400kr. Köpte reläsats 3x223mm SIM extraljus och hållare för tre extraljus av dem.
Jag fick erbjudande från en av grannarna att få LED-rampen installerad för halva priset. billigare . . typ, men jag vette f...n hur bra han är på sånt. Kan vara skitbra eller superkass. Tror dock på det förstnämnda men vågar inte chansa. Inte liten summa det handlar om i min värld :(
Kanske man ska krypa förbi Mekonomen o se vad de kan erbjuda....
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013

9
Jag tror att om du handlar lokalt så kan du kanske få ett bra pris på monteringen. Väljer du ett enklare fäste som det man sätter bakom skylten borde du klara att montera hårdvaran själv.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic