Annons

Ytterligare en tråd om extraljus. Vågar man?

1
Jag vill montera extraljus på min Ceed -11. Helst med Xenon.
Frågan är om man vågar göra det då moderna bilar är känsliga för modifikationer i elsystemet. Många modeller har även CANBUS vilket om jag förstått saken rätt försvårar saken ytterligare.
Hur har ni som monterat extraljus gjort? Har ni halogen, xenon eller LED? Har det gått åt skogen för någon eller har alla lyckats med sina installationer?
Annons

Re: Ytterligare en tråd om extraljus. Vågar man?

2
Hej, har helkonvertering på min ceed -08 och det har fungerat hur bra som helst.
har idag 55w på hel och halv, men tänker uppdatera hel till 85w.

har också provat med 2st hella extra ljus 100w men mina 55w xenon lyste starkare. fördelen blev längre ljusbild men detta torde bli bättre med 85w xenon.

Tycker att du skall strunta i extra ljusen och gör en konvertering istället.
hade extraljusen halva vintern men dom var ofta skitiga och så hade dom skrapat bort lite färg där dom var monterade, säkert när dom vibrerade/skakade.

Ända problemen jag har haft är att med xenon försämras radio signalen en anning, betyder att där signalen är riktigt dålig med vanliga lampor så har du ingen sändning med xenon.

samt att när man slår på heljusen första gången när det är kalt slår hastighets mätaren till noll, och sen återställer den sig tillbaks. har säkert nåt att göra med strömmen som xenon skall ha i början. kan kanske lönas att fixa heljusen med en relä och ström direkt från batteriet.

har inte haft nån problem med canbus i min kia, hade däriemot problem i min gamla saab 9.3.

inga problem med installationerna, är juh relativt enkelt. svårast är att hitta placering för balasterna.

he var mina erfarenheter.
Svampen78 skrev:Jag vill montera extraljus på min Ceed -11. Helst med Xenon.
Frågan är om man vågar göra det då moderna bilar är känsliga för modifikationer i elsystemet. Många modeller har även CANBUS vilket om jag förstått saken rätt försvårar saken ytterligare.
Hur har ni som monterat extraljus gjort? Har ni halogen, xenon eller LED? Har det gått åt skogen för någon eller har alla lyckats med sina installationer?
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld

3
Jag har en ceed -11 med 35w xenon halvljus och 85w xenon i helljuset. CANBUS ljusövervakning existerar inte på ceed -11 iaf vad jag vet. pröva dra ut ett par lampor, jag får ingen varning.

http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe ... onkit.html

Ett kit som du kopplar enkelt med reläsats så att du inte riskerar att bränna originalkablar, startar snabbt dock inte full styrka förrän ca 45 sek. Fortfarande bättre än halogen vid start, har lampan värmt upp sig så när du släcker och startar snabbt igen tex. vid möte så har du full styrka direkt. Så länge du har ett fräscht batteri ska det inte vara några problem som föregående sa. mycket nöjd med detta kit och inga stora extraljus som förstör utseendet.

Ett plus är att om någon bländar dig med dimljus, eftermonterat xenon på volvo 740 eller helt enkelt glömt av att släcka så bländar dom av jävligt fort när man tänder dessa. De sticker i ögonen :).
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570

4
Jag har tre extraljus med 100W i var. Lyser faktiskt tillräckligt. Dessutom så slipper man "bonnkonvertering" till xenon som bara irriterar alla utom den som gjort det. :)
Dessa har jag http://www.lastbilsgrossisten.se/fjarrl ... encil.html De går även att xenonkonvertera eller köpa konverterade och klara http://www.xenonkungen.com/se/extraljus ... extraljus/
Har sett dem för 800kr/styck. Jag ska nog konvertera mina till hösten.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

6
jockejr skrev:bonnkonvertering i helljus stör väl ingen? dessutom räcker starka xenon där långt.
Det stör väl i stort alla som möter en sådan bil kvällstid. Vad jag vet brukar inte de som konverterar även lägga till nivåreglering sedan brukar även ljusbilden "läcka" vilket gör att man som mötande upplever halvljuset bländande.

Däremot så står det i en annan tråd att om att ljus bakom linsen brukar nästan bli som om det vore original xenon.
Så det är klart, satsar man lite på det och inte letar billigaste kittet och inte tar för starka lampor så kanske....
Men det är ändå bättre att konvertera extraljusen. :)

Undrar även hur en bilfirma stäler sig till en konvertering om man ska byta in bilen...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

7
Jo men pratar fortfarande om helljuset och inte halv :). Man får blända av, om man vill^^ Nivåreglering är inget krav där och det går igenom besiktningen.

Det jag är inne på är att istället för att dra på en massa fula extraljus så räcker 2st starkare xenonlampor i helljuset långt. Bra mycket billigare för den delen också, 16000 lumen är inte dåligt från originallyktor.

Angående att när man ska byta in bilen så tar det cirka 10 minuter att återställa, eller helt enkelt låta vara. Eftersom det är helt lagligt att ändra på helljuset. Halvljuset tar ännu kortare tid att återställa men där kan det ju vara bra att ta bort dom så att inte nästa ägare får nedslag på besiktningen.
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570

8
jockejr skrev:Jag har en ceed -11 med 35w xenon halvljus och 85w xenon i helljuset. CANBUS ljusövervakning existerar inte på ceed -11 iaf vad jag vet. pröva dra ut ett par lampor, jag får ingen varning.

Ett kit som du kopplar enkelt med reläsats så att du inte riskerar att bränna originalkablar, startar snabbt dock inte full styrka förrän ca 45 sek. Fortfarande bättre än halogen vid start, har lampan värmt upp sig så när du släcker och startar snabbt igen tex. vid möte så har du full styrka direkt. Så länge du har ett fräscht batteri ska det inte vara några problem som föregående sa. mycket nöjd med detta kit och inga stora extraljus som förstör utseendet.

Ett plus är att om någon bländar dig med dimljus, eftermonterat xenon på volvo 740 eller helt enkelt glömt av att släcka så bländar dom av jävligt fort när man tänder dessa. De sticker i ögonen :).
Tack för ditt inlägg! Jag är nu mer inne på att konvertera mitt helljus till det som du länkar till. Det är riktigt prisvärt och så slipper man fula extraljus på sin ståtliga Sydkorean.
45s starttid låter dock inte helt hundra så finns det kit som startar lite snabbare?
Hur varmt blir det med 75W xenon? Jag riskerar inte att skada reflektorerna eller?

9
jockejr skrev:Jag har en ceed -11 med 35w xenon halvljus och 85w xenon i helljuset. CANBUS ljusövervakning existerar inte på ceed -11 iaf vad jag vet. pröva dra ut ett par lampor, jag får ingen varning.

Detta xenonkittet verkar bra och lätt att montera. 1200 spänn för att få ordentligt helljus på Ceeden är helt ok
för min plånbok. Tack för tipset jockejr :thumbup:
Men du jockejr....vilken färgtemperatur tycker du att man ska välja ???????
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07