Annons

Rost på A-stolparna

1
Har nyss upptäckt massor av små rostfläckar på bägge bilens A-stolpar.
De sitter nära vindrutans gummilist.
Har en rostfläck sedan tidigare i bakluckans ovankant, nu har jag fått mer rost på
flera ställen även i nederkant.

Bytte halvljuslampan idag på vänster sida, flyttade batteriet lite för att komma åt,
fick då skruva loss batterihållarens bult, jag måste säga att den var väldigt rostig,
vid nästa batteribyte kommer den nog inte att gå att skruva loss.

Bilen är 2,5 år gammal och redan så mycket rost !!
Annons

Re: Rost på A-stolparna

2
Rosten på a-stolparna är det hål genom lacken eller är det ytligt?

Kan i så fall om det är ytligt vara flygrost som är lätt att få bort.

Bor du nära havet på västkusten? sådana bilar kan se ruskiga ut i motorrum på rostkänsliga ställen :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

3
Nej det är riktig rost, på flera ställen, begynnande små rostangrepp.
Det verkar som bilen är känslig för rost i ytterkanter där den också täcks av gummilist
för exvis fönsterrutor. Jag har tagit flera kort på det. Ingen annan som har rost på A-stolparna?

4
Så tråkigt! Vågar inte gå ut i garaget å kolla ;-S
Synd på dessa bilar som förövrigt är schysta kärror!

Men det e nog rosten som blir spiken i kistan, å man tröttnar å byter
Märke!

Det var faktiskt det sista man trode man skulle få på sin nya bil!

Man hoppas ju att det inte återkommer innan det e dags efter många år !
Men prognosen ser ju inte bra ut När man läser här på forumet!!

fått för mig det bara varit bakluckan som det vart
rost problem med !! Aj aj

Hoppas det löser sig ! Men å åka in på lack 1 -2 ggr om året ....
Neee det orkar man inte i längden
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

5
Helt klart att man känner sig blåst när en ny bil rostar så mycket.
Man har ju skrapat ihop en stor hög med pengar, det är ju inte så ofta man köper nytt.
Jag måste säga att Kian verkar vara väldigt rostkänslig, undrar hur den ser ut om några år.

6
Är lite nojjig när det gäller rost. Efter att läst denna tråden kollade jag
a stolparna på vår äldsta Ceed. - 09 med 6500 mil på mätaren.
Lacken är hel och fin ...inga tendenser till rost.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

7
kalle2345 skrev:Nej det är riktig rost, på flera ställen, begynnande små rostangrepp.
Det verkar som bilen är känslig för rost i ytterkanter där den också täcks av gummilist
för exvis fönsterrutor. Jag har tagit flera kort på det. Ingen annan som har rost på A-stolparna?
Kan du inte lägga in några bilder?

Hur ofta har du polerat/lackskyddat bilen?

8
kalle2345 skrev:Har nyss upptäckt massor av små rostfläckar på bägge bilens A-stolpar.
De sitter nära vindrutans gummilist.
Har en rostfläck sedan tidigare i bakluckans ovankant, nu har jag fått mer rost på
flera ställen även i nederkant.

Bytte halvljuslampan idag på vänster sida, flyttade batteriet lite för att komma åt,
fick då skruva loss batterihållarens bult, jag måste säga att den var väldigt rostig,
vid nästa batteribyte kommer den nog inte att gå att skruva loss.

Bilen är 2,5 år gammal och redan så mycket rost !!
Gissar att det är stenskott som inte skötts och börjat rosta...
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

9
Vår ceed sw diesel från 2010 har nu gått 7500 mil och då en hel del på grusvägar men vi har inga spår av rost på bilen och inga stenskottsskador heller så kan det bero på olika färger som är olika känsliga, vår är piston grey och har klarat sig jättebra.. Har dock nu beställt nya ceed sw diesel och den i lite ljusare kulör då den blir sirius silver metallic så bara hoppas att den klarar sig bra åxå..

Dock så tvättar vi vår bil 2ggr/ månad som minst och ser till att den blir avsköljd om det är riktigt skitigt ute åxå så de kan ju åxå göra skillnad att smutsen aldrig får gro in ordentligt...

10
Jag tycker fortfarande att det det låter som flygrost, om man inte sköter sin lack så ser den för taskig ut efter några år oavsett vilket märke man har, många tänker inte på att likt sitt hem så måste man ju tvätta och städa bilen med för bilen råkar ju betydligt värre ut för skadlig smuts än något annat man normalt har i hemmet.

Att skydda alla lacker är i min mening lika viktigt som att tvätta bilen och nej snabbvax och maskintvättsvax skyddar inte!

Om du får ett hål i lacken och skyddar med vax så börjar det inte rosta men däremot utan skydd, dåligt med tvätt och en saltig vinter ja då kommer det rost direkt.

Många klagar oavsett märke på rost hit och dit över allt men tänker inte på att missköter man sin bil det vill säga tvättar mindre än en gång i månaden och aldrig skyddar sin bil då har man till en stor del sig själv att skylla och inget annat.

Jag brukar tvätta bilen 1 gång i veckan och ibland längre emellan, jag skyddar min lack och resten av bilen minst 2 gånger per år med vax alternativt lackskydd och har aldrig haft problem med rost på mina bilar även om det funnits stenskott som gått rakt igenom lacken.

I slutändan är man ju mer nöjd med sin bil och det ger garanterat plus i inbytesvärde om man kommer in med en 4 år gammal bil som fortfarande ser ny ut.

Jag vet att många tycker det är allt för trist att putsa på sin bil men kör då maskintvätt en gång i veckan det är bättre än inget, har man tid och plats för handtvätt jag då finns det medel och saker nu för tiden som gör det väldigt enkelt att tvätta sin bil.

Jag tycker att du ska åka till mekonomen och köpa dej en liten bit karosslera och göra enligt anvisning på förpackningen och se om inte rosten fösvinner från dina A-stolpar, gör den det så skydda med vax så är det problemet löst :thumbup: