Annons
Annons

Re: den bara går o går utan problem

4
TheKillchain skrev:ska man ens förvänta sig fel på en ny bil? 3000mil är ju ingenting. jag förväntar mig att en bil ska minst hålla 10.000mil utan att man ska behöva byta något. annars dålig kvalite.

länkage i framvagn iofs slits ju mer på studsiga grusvägar.
Tyvärr ser nog inte verkligheten ut så som du förväntar dej angående bilar.
Detta oavsett märke eller pris.
Det var iaf en av anledningarna till att jag valde en Kia med lång garantitid.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

5
Min Ceed har gått snart 10 000 mil på snart 3 år helt utan problem. Och det är vad jag förväntar mig av en bil idag !
Då jag inte varit märkestrogen har jag haft många olika bilar genom åren och då jag också haft vissa "fördomar" om franska bilar tänkte jag att jag skulle prova i allafall... Köpte en 2005:a Cittra Xsara Picasso ny som nu gått 14 000 mil helt utan problem så det år inte självklart att franska bilar är problem. Men det var då en "mogen" bil i slutet av sin livscykel och barnsjukdomarna borde varit avklarade vilket de alltså var.
Att köpa de första exemplaren av en ny modell är nog att be om problem som visserligen oftast klaras ut på garantin men ändå ställer till en massa problem för ägaren. Asiatiska bilar har ofta byggts i många exemplar innan de når oss i Sverige och det kan ju vara en anledning till att de har relativt få fel?
Mest fel har jag haft på VW, en -74 VW Scirocco och en -96 Ford Galaxy (= VW Sharan), båda ganska nya konstruktioner då jag köpte dem.
Om man vill ha en bil utan barnsjukdomar, köp en modell som varit i tillverkning några år. Då skall den gå långt över 10 000 mil utan problem tycker jag.

6
Hade en SAAB 9000 2.3T av modell 1996, alltså en bil som i princip varit likadan i 12 år. Det var fel hela tiden, så jag sålde skiten. Tror jag la ut 24000 kronor bara sista året på diverse åtgärder.

Föräldrarna köpte en gång en Citroên Xantia 1994, första årsmodellen. Bilen var trasig hela tiden. Men den var tyst och hade ju komfort som en lyxkryssare.

Nu har morsan en Peugeot 206, tror det är en 2004:a. Den har varit relativt problemfri, men hon kör typ aldrig någonstans. Ingen komfort att tala om.

Hade en Opel Vectra innan Kian. Köpte den ny och när den gått 13000 mil så hade den inte haft ett enda fel :clap: Den hittills bästa bil jag haft.

Vi sålde nyligen vår Corolla 1977 (!) som gått problemfritt i fem år. Kände dock att vi inte hade tid att ta hand om den som den var värd, så den fick gå till annan ägare. Den startade ALLTID, även om den stått still i fyra månader under 20 minusgrader, så visst kickade den igång när våren kom :)

Så visst, slump, otur, måndagsexemplar osv. kan betyda mycket. Men franska bilar har dåligt rykte av en anledning och asiatiska har bra av en helt annan :)

Jag litar på att min Kia ska hålla i många tusen mil.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive