Annons

Håller vi med Teknikens Värld?

1
I nr 17/2012 testar TV fyra 2WD småsuvar där en Sportage 1,6 bensinare ställs mot Mazda CX-5 2,0, Nissan Qashqai 1,6 dCi och Skoda Yeti TSI 122. Testresultatet för KIA:n blev väl sådär. Tänkte gå igenom testet steg för steg och se om jag/vi håller med TV om deras åsikter.
Då man testar 130 hk bensinaren kan jag inte jämföra eftersom jag har 1,7-dieseln. TV klagar på att bensinaren är orkeslös med en nästan obefintlig segdragning. Så är ju inte fallet med dieseln som tuffar på bra i låga varv även med husvagn kopplad efter sig.
I tidningens beryktade Älgtest, en konbana, finner man att den testade Sportagen saknar balans genom konbanan. Och visst, styrningen är lite för okänslig, för lätt vilket ger en för dålig känsla i ratten. Här skulle KIA kunna göra en hel del med en bättre programmerad mjukvara till antisladdsystemet!
KIA får beröm för sina stora framstolar och för värmen i baksätet. Däremot finner man Sportagen förvånansvärt trång att lasta och visst är bagageutrymmet väl fjuttigt. Och den höga midjelinjen som ger en så underbart snygg design gör ju att sidorutorna sitter högt och är brevlådeöppningssmå. Speciellt barn kan tycka att det blir lite instängt i baksätet.
En summering av säkerhetsutrustningen ger precis som de andra konkurrenterna 5 stjärnor i Euro NCAP och 3,2 av 5,0 i whiplashskydd vilket kunde vara bättre. Konbanan, "älgtestet" klarar KIA i 69 km/h vilket även det kunde varit bättre med bättre balanserad bromskraft från ESP:n och bättre styrrespons.
Totalt sett får KIA Sportage 67 poäng av 100 möjliga vilket ger en tredjeplacering i detta test. Då ska man veta att Mazda CX-5 som vann testet kostar nästan 30000 kr mer i inköp och har 30 hk starkare motor. För övrigt är bilarna ungefär lika stora förutom på bagagesidan där Mazda är betydligt större.
Köregenskaper: 6 (Den dåliga vägkänslan i styrningen drar ner betyget.)
Körsmidighet: 6 (Markfrigången på 17 cm är inte bättre än en vanlig kombi vilket den borde vara på en SUV.)
Motor/Kraftöverf: 6 (Måste varvas hårt för att nå maxeffekt. OBS: Gäller bensinmotorn!)
Utrymme: 7 (Gott om plats i fram- och baksäte med trångt bagage.)
Komfort: 8 (Lätt att hitta en bra körställning, bra med värma bak.)
Användarvänlighet: 7 (A-stolparna skymmer!)
Att köpa: 8 (Stor bil till hyfsat pris. Bra garantier.)
Att äga: 8 (Billigast att äga! Men tappar mest värde procentuellt sett.)
Säkerhet: 6 (Tveksamt fotgängarskydd och tveksam programmering av ESP.)
Miljö: 5 (158 gram koldioxid ger inga höga poäng i miljökampen.

Tidningens sammanfattning spår att Sportage kommer att ge än större framgång för KIA. Man skriver att man får en tufft designad bil som är bekväm och detta till en rimlig peng. Dock får köregenskaperna, körsmidigheten och motor/drivlina underkänt.

Som vanligt måste jag säga är testen intressant att läsa och jag rekommenderar er att köpa tidningen och läsa testen i sin helhet. Teknikens Världs reporter David Lilja och tidningens testlag levererar som så ofta pricksäkra tester och det här är inget undantag som jag ser det. Jag kan hålla med om mycket av det de skriver men jag skulle inte byta till någon av dessa konkurrenter om jag fick chansen. Design, utrustningsnivå körekonomi (med dieseln) och inköpspris gör i alla fall mig väldigt nöjd med bilen. Visst har den sina fel och brister men vem har inte det? Efter drygt 500 mil och lite småfix i bilen (xenonkonv av helljus, xenonextraljusmontering och byte av multimediaanläggning så börjar jag känna att jag hittat helt rätt. Nu återstår bara att lösa frågan om vinterhjul... Sätta vinterhjul på originalfälgarna eller sätta på åretruntdäck på fälgarna eller köpa nya fälgar till sommardäck i sommar och ha originalen till vinterdäcken. Svårt när det egentligen inte finns några alternativ till originalfälgar i 17- eller 18" på marknaden som inte blästrar sönder karossen. Hur kul är det att alla Sportage har likadana fälgar? Jaja, det är väl ett i-landsproblem antar jag.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Annons

Håller vi med Teknikens Värld?

2
Jag har kört 5000 mil i min 1,6 Sportage 2011 och tycker den har bra köregenskaper och är smidig i kurvor.

Visst kan den vara seg men innan har jag kört BMW 330i med M fjädrar, krängstag osv så det är skillnad men Sportagen är bättre än vad jag trodde!
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Håller vi med Teknikens Värld?

3
Tycker teknikens världs tester är såååå snurriga, ena sekunden är det solklara segrar hit å dit men när man ser resultatet så är det så jämt så det förslår. De kan liksom skriva att bilen är trist, trång, slö, dyr och tråkig och sedan får den samma poäng som en bil som är raka motsatsen.

Yeti är dessutom ingen suv och jag tror knappast att den kommer på tal när man står och tittar på exempelvis en sportage eller en cx5.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

6
Kan bara hålla med Niklas. Man ska inte jämföra äpplen med päron heller. Sett till vad bilen kostar (betalade under 200 för en 12:a, lilla bensinaren, lite extrautrustning) så är jag fortfarande glatt överraskad. Sedan kör jag väl som en kärring men jag ligger stadigt på 0.82 vid enbart stadskörning. Andrabilen ligger lika stadigt på 1.3, så det kanske är den slöa motorn som inbjuder till den lugna körningen... Bagaget räcker till för våra behov, vi var nyss fyra vuxna på shoppingresa till Danmark och det räckte gott. Takräcket får dessutom plats under golvet bak efter att jag kapat två cm på varje räcke, så det har jag alltid med mig om behovet skulle uppstå, grymt smidigt när man håller på med huset eller hittar något spontanfynd som tar plats. Det enda som faktiskt stör mig lite är att styrningen inte är så kul de få gånger man ligger på motorväg i 130, känns som om den spårar lite, man sitter nästan och parerar lite som om det blåste ute, och att man alltid måste tänka på att låsa upp för att släppa in passagerare om nyckeln sitter i, annars som sagt en toppenbil för de pengarna. Massa sköna finesser och riktigt kaxig bil. Egentligen var vi efter många år med diverse olika BMW ute efter en BMW 3-seriekombi med låga mil och ett par-tre år på nacken, och en sådan fanns hos KIA i Göteborg. Vi hade betat av ett stort antal objekt men inget stämde, så åkte för att kolla på BMW:n och den visade sig vara rätt sunkig, snålt utrustad, ena sidan kraftigt parkeringsskadad och ett allmänt slitet intryck. När vi besvikna var på väg därifrån frågade en säljare om vi inte ville kolla på en ny bil för ungefär samma pengar, och pekade på en glänsande historia som stod i hallen. Jag hade aldrig ens sett en Sportage i trafiken tidigare (selektiv perception...) men efter en provkörning och lite allmänt kollande (bl.a. på detta forum) slog vi till. Och det har vi inte ångrat.

8
De där med litet bagageutrymme vet jag inte var dem fått ifrån, liten suv litet bagage.....så enkelt var de. Det är ju ingen Q7a.

Med två vuxna och två barn i våran familj så var vi på semester till Öland, Syskonvagn samt packning i bagaget, med insynsskyddet överdraget. Eftersom jag vägrar ha packning inne i kupen så lånade vi farsans takbox eftersom vi hade två st som skulle med men som åkte Buss, så vi tog deras packning.

Om man räknar på hur många gånger man BEHÖVER ett Större bagageutrymme så är det inte särskilt ofta. Billigare att köpa takbox än större bil.

När det inte är semester så blire bara syskonvagn, skötväska och någon ryggsäck i bagaget så det räcker ju gott.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

9
lemonzhello skrev:Takräcket får dessutom plats under golvet bak efter att jag kapat två cm på varje räcke, så det har jag alltid med mig om behovet skulle uppstå, grymt smidigt när man håller på med huset eller hittar något spontanfynd som tar plats.
vilket räcke har du? Svart eller alu? Har du extrahjul i baljan? Låter soft att ha räcket med hela tiden.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-