Annons

Köpa ny eller begagnad KIA CEED 1,6 CRDI SW?

1
Hej,

Jag och min sambo står i begrepp att köpa vår allra första bil och är inne på en Kia ceed SW. Modeller från 2011, som dessutom är Eco, kan köpas på kampanj för 179 900 kr + metalliclack 4 200 kr och vinterdäck för 6500 kr. = 190 800 kr. Alternativt så kan vi köpa en begagnad, motsvarande modell, dock ej Eco för 109 000 kr. Bilen säljs av privatist, är modellår 2008, men registrerad 2007-11-26 och har gått 7000 mil. Det är bara en person som haft bilen och den har användts för pendling t/r 5 mil per dag.

Vad jag förstår så skall den 7-åriga garantin även gälla den begagande bilen så att ca 3,5 år återstår. Eller har jag förstått fel? Har försökt googla, men blir inte klok på om det bara är 5 år + drivlina 2 år eller om det gäller 7 år för allt. Vidare undrar jag över det här med service. På "äldre modeller" verkar det vara 2000 mils intervall eller 1 år. Spelar kanske mindre roll då vi max kommer köra 1500 mil per år...

Någon som vet vad man skall räkna på för kostnad i årlig service för ny resp. gammal bil?

Något annat man bör tänka på om man köper den äldre varianten? Är 109 tkr en bra prislapp eller är det bättre att köpa en ny? Vi gör tyvärr inga vinster på att ha en miljöbil, mer än fordonsskatten...

Tacksam för svar från alla som vet något! =)

Hälsn. Lina
Annons

Re: Köpa ny eller begagnad KIA CEED 1,6 CRDI SW?

4
Hejsan Lina och välkommen till forumet.
Vad gäller kostnad för service så hade jag ringt till er närmsta Kiaverkstad och kollat vad dem skulle ta för respektive service.

Själv hade jag köpt en sprillans ny Kia då man vet att den inte har varit med om det ena eller det andra.
Detta är ju helt beroende på hur mycket ni själva vill lägga på eran bil.
Jag själv gav 169900:- för min med V&S däck och tycker inte det är speciellt mycket för en ny bil.

Lycka till med köpet.

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

5
Jag har tidigare ägt en Ceed crdi 2007. Jag har nu en Ceed SW komfort. Jag skulle nog satsa på en ny.
Skulle tro att alla 5 års problem i stort är åtgärdade på årets modell.
Hade det inte varit för frugan hade det aldrig blivit Ceed igen, jag hade alla tänkbara och otänkbara problem med min -07, vilket är totalt matsatt med denna -11 som är helt problemfri. Visst det finns folk som har problem med nya bilar med, men jag tror att du blir mer nöjd med en ny...

Du slipper dessutom 5675 kr i skatt de kommande fem åren, det tas ut en skyltavgift som engångskostnad någon vecka efter du fått bilen. Du har en motor med 128hkr (115hkr i -08).

Så en ny rekommenderar jag. Har som sagt köpt min nyligen, 23/5 och kört ca. 600 helt problemfria mil.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

6
Beroende på eran ekonomi och vad ni kan lägga så klart, men jag hade också som dem andra skrivit lagt det lilla extra och köpt en helt ny!
Vart ju lite krabb med dem äldre av vad man läst sig till, inte för att det gäller varje bil men tråkigt om ni skulle köpt en som var så, känns ju bättre med en helt ny då där man har längre garanti osv! :).
Och sen så kolla runt på lite olika ställen för priset kan skilja lite, samt man kan säkert pruta ner det lite när det kommer till vinterdäck osv beroende på hur bra förhandlare man är ;).

Lycka till med bilköpet!

Mvh Marcus
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)