Annons

Missljud från motor Kia ceed gt

1
Hejsan det är så att jag köpt en Kia från 2017 som idag har gått ca 19400mil från en bilfirma.

För att göra en lång historia kort jag hade köpt en volvo v60 som fick problem med att den drack olja, så företaget köpte tillbaka bilen och jag valde
denna Kia. https://www.kamux.se/cars/Kia/Ceed/PKD169

Och när min sambo kom hem märkte jag att bilen låter väldigt konstigt ifrån motor. Min första tanke är om det är kedjan som spökar eller om det är ventilknack.
Eller så är det bara så här bilen ska låta.
Men känns inte som det när man står vid stopp lysen så kollar folk på en.

Bifogar nedan 2 olika klipp ifrån när motorn bara står på tomgång sen när man varvar lite lätt så låter det mindre.

1,
2,

Så stora frågan är väl ska ja lämna tillbaka den eller är allt som det ska?

Mvh
Annons

Re: Missljud från motor Kia ceed gt

2
mumstah skrev: 20 jul 2024, 22:56 Hejsan det är så att jag köpt en Kia från 2017 som idag har gått ca 19400mil från en bilfirma.

För att göra en lång historia kort jag hade köpt en volvo v60 som fick problem med att den drack olja, så företaget köpte tillbaka bilen och jag valde
denna Kia. https://www.kamux.se/cars/Kia/Ceed/PKD169

Och när min sambo kom hem märkte jag att bilen låter väldigt konstigt ifrån motor. Min första tanke är om det är kedjan som spökar eller om det är ventilknack.
Eller så är det bara så här bilen ska låta.
Men känns inte som det när man står vid stopp lysen så kollar folk på en.

Bifogar nedan 2 olika klipp ifrån när motorn bara står på tomgång sen när man varvar lite lätt så låter det mindre.

1,
2,

Så stora frågan är väl ska ja lämna tillbaka den eller är allt som det ska?

Mvh

Re: Missljud från motor Kia ceed gt

4
Det rasslar från svänghjul och dubbelkoppling. Det är glapp mellan de ingripande tänderna mellan just svänghjul och DTC-koppling. Dessa delar behöver bytas ut för att bli av med ljudet.
Det är alltså inget farligt, inget kommer kommer att gå sönder, men det är ändå störigt.
Brukar höras mest när man står på tomgång. Vid uppvarvning, acceleration och motorbroms avtar ljudet nästan helt.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"