Annons

Slumpmässig Kia ägare

1
Hej.

Jag har ju varit med en stund nu så därför passar det bra att presentera sig. Det är "Linkan" här. :wave: Sedan 27:e november 2015 står jag som ägare till en vit Kia Cee'd 1.6 CRDI Eco SW . Det var egentligen inte meningen men så blev det. Men vi tar det från början... :think:

Jag har aldrig varit speciellt märkestrogen. Fanboys kan jag liksom inte med. Tog körkort Y2K (2000 :) ) och köpte några år senare den första egna bilen. Det var en Ford Mondeo kombi från 99 och jag blev blåst. Nå, det må vara hänt. Denna brukades från ca 8 till ca 19K mil innan den såldes. Det var väl egentligen en bra bil men alla små skavanker störde mig. de stora också. Som rost och alla bromsrenoveringarna jag måste betala för. Vintertid var det inget kul heller eftersom det alltid bildades is i tanken. Den drack rätt mycket bensin också.

Köpte så en något nyare Opel Vecra kombi av en släkting. OK, det fungerade väl men det var att jämföra med en tallrik filmjölk. Du vet vad du får och hur det blir. Har inga direkta uppgifter om miltalen eftersom jag inte minns. Tror mig dock veta att den passerat 17K mil vid försäljning. Denna bil krävde också insatser på broms fronten samt lite annat. Starkaste minnet var dock när den vägrade att låta mig köra hem från jobbet. Tändningslåset hade gått sönder :x

Jag hade nu läst en köpguide i en tidning om lite äldre fordon och bestämt mig för att jag ville ha en Citroën XM. Att hitta någon var dock inte det lättaste, i vart fall tyckte inte jag det. Dessutom skulle den nog bli lite opraktisk som pendlarbil. Nej, den idén skrotades. Vill dock fortfarande ha en XM som hobbybil, helst med "extra allt" och V6:a. Det får bli lite senare.

Köpte mig istället en Citroën C5 serie 2. Jo, den var fin. Lite brukad kanske men fin. Ganska lågt miltal och diesel motor. Och så komfortabel. Min soffa i vardagsrummet är hårdare än dessa bilsäten. Dock fanns det problem. Jag besparar er denna tråkiga historia men vi kan säga som så: affären hävdes.

Letade sedan efter någon bil som jag skulle kunna köpa och köra med bara därför att jag behövde en bil och det var då som jag till slut slog till på en Kia Cee'd 2011 med runt 9K mil på mätaren. Otroligt vit och med bara lite rost på bakluckan. Jo, den är väl OK och köra även om sätet är hårt. Motorn går bra men den är inte så sparsam som alla påstår att den ska vara. Har upptäckt en del problem men det går väl att fixa till hoppas jag. Jag har dock inte utvecklat några direkta känslor för denna bil och lär väl inte göra det heller. Jag bara konstaterar att den är ganska trevlig och ser rätt bra ut. Den funkar att köra med och jag har plats att lasta in mina saker om jag behöver. Dock kommer vi ju aldrig ifrån att detta var en direkt nödlösning. Ett impuls artat köp framtvingat av ett behov. Men det får vi väl lov att ha tala tyst om...