Annons

2005 Sportage, hjälp med information om rost

1
Frugans Sportage -05 har fått nedlsag på besiktningen, ramen bakaxeln är monterad i och sedan mot chassit är sönderrostad pga klantiga ingenjörer vid byggandet/design.
Vatten och smuts tar sig in men inte ut pga felplacerade dräneringshål.

Nu behöver jag ha ned den och ev byta ut den, en ny kostar 8600kr, för dyrt på en gammal bil, att laga kanske inte går.
Kollar jag regnumret mot bildelsbasen får jag alla balkar som är till sportage enligt frykmalms i karlstad vilket betyder att jag inte vet vilken jag ska ha, någon som vet reservdelsnumret på en balk till en 2005 kia sportage med 4x4 och 2.0 bensinare 5 växlad manuell?
Kanske rent av vet någon sida ute i europa som man kan titta på delar som inte levt lika salstslaskigt liv som delar från skroten i sverige?

Vidare är det 2st konsoller till kofångarplasten bak som är bortrostade, de sitter på respektive hö/vä sida längst ned bakom bakhjulet och håller kofångarplasten, stänkskydden och innerskärmarna, de är i plåt och skruvade mot chassit. Reservdelsnummer kanske någon sitter på ?

Kofångarplasten sitter monterad i nederkant hela vägen över bredden med 5-6st stag i plåt som sedan låser mot kofångarplasten med plastclips, dessa stag är rostiga och ser skruvade ut, men hur kommer jag åt skruvarna? de ser ju ut att sitta inuti en balk utan tillgång inifrån bagaget eller utifrån?
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Annons

Re: 2005 Sportage, hjälp med information om rost

2
Någon som vet om det är skillnad mellan bakaxelbalkar från bilar med V6 , 4 cyl diesel och 4 cyl bensin ?

5 växlade eller 6 växlade ?

Endast modeller med 4wd är intressant i jämförelsen.

Finns en balk i min närhet men den kommer från en 4 cylindrig 6 växlad diesel med 4wd, skulle den passa på min bil som är en 2l besinare med 4wd ?
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.