Annons

Statiska stötar

1
Hej
Är det någon som får stötar när man kört en liten runda och sedan kliver ur bilen?
Vet någon om det är fel på bilen ?
Bilen är en Carens -13 som har gått ca 1200 mil så något slitet hjullager eller nåt i den stilen kan det inte va.
// Fly 70
Annons

Statiska stötar

2
Hjullager? :lol:
När du sitter i bilen så laddas helt enkelt dina kläder upp med statisk elektricitet genom friktionen som blir när kläderna gnuggas mot bilklädseln, inget ovanligt med det, vissa tyger laddar upp sig mer(lättare) än andra och ju torrare luft du har i bilen ju lättare laddar saker upp sig. Om du tex använder ACn så torkas luften och det blir torrare i cupen. Vill man snabbt få bort den statiska elektriciteten så kan man bara fukta ytorna, det hjälper en stund iaf :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Statiska stötar

3
Tack för snabbt svar.
Jag skall köra inom bil firman där jag köpte bilen i morgon å höra vad dom säger.
Det är varken trevligt eller bra för elektroniken i bilen med flera 1000 volt som det är i en sådan stöt (dock inga ampere).
Då tänker jag på alla "datorer" och övrig el i bilen.
Man skall väl inte behöva ha en jord remsa under bilen som man hade för 25 år sedan ?
//Fly 79

Re: Statiska stötar

4
Fly70 skrev:Tack för snabbt svar.
Jag skall köra inom bil firman där jag köpte bilen i morgon å höra vad dom säger.
Det är varken trevligt eller bra för elektroniken i bilen med flera 1000 volt som det är i en sådan stöt (dock inga ampere).
Då tänker jag på alla "datorer" och övrig el i bilen.
Man skall väl inte behöva ha en jord remsa under bilen som man hade för 25 år sedan ?
//Fly 79
Det finns säker nåt medel nånstans man kan spreja på sätena, annars får du som sagt ESD säkra bilen :lol:

lite kuriosa, när man kan se urladdningen tex mellan fingret och en jordyta så är det över 12 000 volt, kan tom uppgå till 20 000 volt....ouch :lol:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013