Annons

"Mjuk" i fjädringen

1
Hej!

Har en Ceed SW 2010:a som jag generellt är nöjd med. MEN, den är mycket mjuk i baken, dvs den sjunker betänkligt vid lastning av tex ett par matkassar. När jag hänger ett vanligt "grindat" släp utan last så är effekten ytterligare. Konsekvensen blir att jag alltid (med släp) slår i el-dosan i vägbullor mm. Har haft bilen sedan den var ny och har påtalat problemet vid varje servicetillfälle (samt efter första gången jag drog släp) men får bara svaret att detta är normalt!!! Har haft flera bilar tidigare med krok men aldrig varit med om detta tidigare. Någon som har samma erfarenheter?
Annons

Re: "Mjuk" i fjädringen

4
Ja ge dig inte ! Du ska ha nya dämpare inget å diskutera !!

En fråga har du missljud / gnissel när man öppnar bakluckan i bland

Har det i bland! Klagade men då sa dom att så blir det när det är kallt ute!!!!
Ha ha så B

Löste själv med lite smörjning men håller bara ett tag
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

5
Jo då, nog knarrar det en hel del när jag öppnar bakluckan. Den stannar dessutom halvvägs nere, så jag får ge den en knuff. Detta har nog oxå med det kalla vädret att göra.

Jag har liknande missljud från bak när jag kör över ojämnheter och gupp. Upplever du samma?

//

7
Så gick det till slut!!!

Kia bytte ut fjädringen bak på bilen i förra veckan och betraktade det hela som ett försäkringsärende :clap:
Nu återstår att testa lastkapaciteten efter hand som jag använder bilen.
Ska kanske tillägga att de försökte få mig att stå för kostnaderna in i det sista med argument som att garantin gått ut hänvisande till 1500 mil / 1 års-intervall vid service. När jag påpekade att det är 3000 mil / 1 års-intervall och att jag fullt ut följt serviceplanen drog de tillbaka sitt krav. Varför försöka sig på en så dålig fint? Hoppas det bara var ett misstag ;)

//

9
Min bils fjädrings och chassikänsla tycker jag har förändrats till det sämre senaste året.
Det är en 2010 och har gått ca5000 mil.
Varje gång jag kör på dålig väg eller över småkanter och gupp så måste jag sänka hastigheten kraftigt
Annars blir det obehaglig känsla i bilen. Känns som det inte finns någon fjädring alls, den slår i botten lätt.
Även framvagnen känns otight.
Tror inte det är något som är trasigt utan mer på att bilen fort tappar nybilskänsla vad gäller detta.
Antagligen låg kvalitet på delar eller konstruktion.