Annons

Farthållare som inte vill fungera efter start?

1
När jag ska köra hem från jobbet har jag en ganska lång sträcka med 50 km/h (ca 3 km).
Till 90 % så får jag inte farhållaren till att hålla hastigehten då - den går ej in.
Sen har jag en liten sträcka med 70 - fortfarande ingen farthållare som vill vara med.
När jag har stannat bilen (står stilla vid stopp) så fungerar den igen när jag behöver den.

Jag vet att farthållaren inte fungerar under 40 km/h men är den beroende på att ett visst varvtal ska ha uppnåtts först?

Verkstaden har kollat den men inte hittat något fel. De trodde att om felet kvarstår så skulle vi prova med att byta ut knappen?

Är det någon som har råkat ut för något liknande?

Tacksam för alla tips som jag kan få.

MVH
Jeppe22
Annons

Re: Farthållare som inte vill fungera efter start?

4
Tar en gammal tråd

Hittade en funktion igår med farthållaren. Den kopplas ur om man gör några tvära svängar med den ikopplad.

Körde med farthållaren ikopplad på en mindre väg. Då får jag syn på några hål i vägn som jag manövrerar runt i kanske lite hög hastighet utan att röra pedalerna. Då märker jag att farthållaren kopplats ur.

Kanske inte är nån nyhet, men jag har inte märkt detta på nån annan bil förr.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

7
Min förra bil var en VW Passat och där var farthållaren mjuk i samband med att man gasade och sänkte gasen med farthållaren så ökade den och sänkte gasen mjukt, inte "ryckigt" som min Cee'd. Ett i-landsproblem men något jag stör mig på ganska mycket. :)

Har även haft problemet ibland att farthållaren inte gått att aktivera, inte att det går att låsa hastigheten utan att det helt enkelt inte går att få igång den alls (lampan på instrumentpanelen börjar inte lysa). Enda hjälpmedlet har varit att stänga av och på tändningen.

8
Martin skrev:Min förra bil var en VW Passat och där var farthållaren mjuk i samband med att man gasade och sänkte gasen med farthållaren så ökade den och sänkte gasen mjukt, inte "ryckigt" som min Cee'd. Ett i-landsproblem men något jag stör mig på ganska mycket. :)

Har även haft problemet ibland att farthållaren inte gått att aktivera, inte att det går att låsa hastigheten utan att det helt enkelt inte går att få igång den alls (lampan på instrumentpanelen börjar inte lysa). Enda hjälpmedlet har varit att stänga av och på tändningen.
Har något liknande fel som kommer och går. Fast i mitt fall lyser lampan på instrumentpanelen men det går ej att låsa hastigheten. Omstart brukar hjälpa.
Fast ibland "låser" sig instrumentlampan för farthållaren så att lampan lyser direkt när jag startat bilen utan att man aktiverat den.

Felet kommer och går som sagt var. Ibland kan det gå flera hundra mil mellan tillfällena, och ibland händer det flera gånger på kort tid. Då felet inte går att framkalla medvetet är det svårt för verkstaden att felsöka.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

9
För mig var det så att om jag hade kört med farthållaren inkopplad och jag stängde av motorn utan att stänga av farthållaren på on/off knappen så kunde jag inte låsa farten nästa gång jag skulle iväg. Detta gällde bara vid korta stopp på upp till tio min. Men nu i sommar när jag kört 180 mil har den fungerat klanderfritt. Dom kanske uppdaterade programvaran när jag hade den inne för andra servicen.
KIA Cee'd 1.6 CRDI -08

10
Var inne på BéOs Bilservice för ettårsservice och felanmälde farthållaren som inte alla gånger varit villig att koppla in. Undersökningen resulterade i att man ändrade lite på inställningen av den kontakt som styrs av bromspedalen. Ska bli intressant att kolla upp att farthållaren nu är 100% OK.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 KOMFORT DRAGKROK SILVERMETALLIC