Hej allihopa!
Jag undrar över ngt som jag läste i manualen (sträckläst) till vår nya CEE'D sw eco där det nämns ngt om en glödtråd som skall inväntas på att den slocknar i panelen innan man kör. Nu har jag aldrig sett denna symbol oavsett hur länge jag väntade på att den skulle dyka upp, tyckte dock 5 min räckte för mitt tålamod
Så till frågan, är denna funktion till vintertid? typ uppvärmning när den är kall? eller knasar denna lampa? Första dieseln i mitt liv så detta är nytt för mig.
Mvh Tommy
Annons
Re: Glödtråd
2En liten symbol som nästan slocknar lika snabbt som den tänds. Dyker upp på vänstra sidan på instrumentpanelen när du precis vridit om tändningen. Tror aldrig jag ens tänkt på detta eftersom den startar...
Ser ut som den nedersta vänstra symbolen, här på en Subaru instrumentpanel http://www.subaruoutback.org/forums/att ... cf2860.jpg en liten spiral...
Ser ut som den nedersta vänstra symbolen, här på en Subaru instrumentpanel http://www.subaruoutback.org/forums/att ... cf2860.jpg en liten spiral...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Re: Glödtråd
3På mina dieslar så har den lyst mest under de kalla mornarna. Så att den inte tänds nu är nog lugnt.
Svartmetallic C'eed SW -11
Re: Glödtråd
4Super!
Tack så jättemycket för snabbt svar, då kan jag sluta nojja
Tack så jättemycket för snabbt svar, då kan jag sluta nojja
Kia CEE'D_SW Crdi Komfort 128hk Cassa White 2011
Re: Glödtråd
5På en 2011 så är den tänd mindre än 0,5 sekunder, nu när det är relativt varmt, men tänds gör den alltid.
På min 2010a så har man fått vänta ca 5 -10 sekunder när det varit som kallast (lägre än -20). På sommaren så lyser den väl ca 0,5 sekunder, altså något längre tid än en 2011.
För oss som har god hörsel så kan man även höra relät som slår ifrån när lampan släcks om man lyssnar noggrannt.
Även om bilen startar utan att man väntat in att lampan ska slockna så ska man sträva efter att låta den glöda klart då det sparar på partikelfiltret och motorn i allmänhet.
Som det står i instruktionsboken så bör man göra om glödningen om man haft nyckeln i tändningsläge i mer än 10 sekunder efter det att lampan slocknat, så att motorn får sig en ny omgång glödning.
På min 2010a så har man fått vänta ca 5 -10 sekunder när det varit som kallast (lägre än -20). På sommaren så lyser den väl ca 0,5 sekunder, altså något längre tid än en 2011.
För oss som har god hörsel så kan man även höra relät som slår ifrån när lampan släcks om man lyssnar noggrannt.
Även om bilen startar utan att man väntat in att lampan ska slockna så ska man sträva efter att låta den glöda klart då det sparar på partikelfiltret och motorn i allmänhet.
Som det står i instruktionsboken så bör man göra om glödningen om man haft nyckeln i tändningsläge i mer än 10 sekunder efter det att lampan slocknat, så att motorn får sig en ny omgång glödning.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010