Ja, det gäller ju att ha koll på hur mycket man lastar och får lasta.
Speciellt idag när dom reggar nya husvagnar med en så låg totalvikt som möjligt för att "vanliga" bilar ska få dra dem.
Jag har en jobbarkompis som har en nyare kabe han bara får lasta 160 kg i.. Mer last så blir det övervikt.
Annons
Re: Sportage AWD :)
12Hur är det med bilen Planet? Har du fått den?
Hur känns den?
Motorn, växellådan, sen är jag nyfiken på om Side Stepsen tål att trampa på med ca 95 kg?
Själv står jag fortfarande i valet o kvalet mellan Hyundai i40 som jag provkörde idag och Kia Sportage 2.0 crdi (eventuellt med automat).
Med i40 får man lite mer lull lull.
Har en fantastisk i30 crdi kombi -09 idag.
Tidigare en Santa Fe V6 -07, skön men törstig,,,,
Hur känns den?
Motorn, växellådan, sen är jag nyfiken på om Side Stepsen tål att trampa på med ca 95 kg?
Själv står jag fortfarande i valet o kvalet mellan Hyundai i40 som jag provkörde idag och Kia Sportage 2.0 crdi (eventuellt med automat).
Med i40 får man lite mer lull lull.
Har en fantastisk i30 crdi kombi -09 idag.
Tidigare en Santa Fe V6 -07, skön men törstig,,,,
13Jag får hämta den imorrn (Måndag)
Side Stepsen tog jag mest för utseendet och för att slippa ev. problem med stensprut. Men jag ska testa stå på dom när det blir dags för första tvätten.
Kommer dock ta minst ett par veckor innan den tvättas. Den ska lackskyddas och då är det bra om det får härda ordentligt innan man går på med "tvättateraljerna".
Den enda bilden jag har på den än så länge är denna:
Side Stepsen tog jag mest för utseendet och för att slippa ev. problem med stensprut. Men jag ska testa stå på dom när det blir dags för första tvätten.
Kommer dock ta minst ett par veckor innan den tvättas. Den ska lackskyddas och då är det bra om det får härda ordentligt innan man går på med "tvättateraljerna".
Den enda bilden jag har på den än så länge är denna:
Kia Sportage -12 184Hk
14Härligt nära!
Verkligen snyggt med Side Stepsen och färgen.
Förstår att det blir en låååång dag o natt.
Skriv gärna om hur manuella växellådan känns. Tror själv att det blir lite likt automat med det starka vridet/motorn.
Finns ingen bil med kombinationen 184 hk motor och manuell låda att prova hos säljarna (runt Göteborg).
Det lär höras mer om bilen, hoppas jag....
Verkligen snyggt med Side Stepsen och färgen.
Förstår att det blir en låååång dag o natt.
Skriv gärna om hur manuella växellådan känns. Tror själv att det blir lite likt automat med det starka vridet/motorn.
Finns ingen bil med kombinationen 184 hk motor och manuell låda att prova hos säljarna (runt Göteborg).
Det lär höras mer om bilen, hoppas jag....
15Har en bensinare på 163hk eller vad det är och det är väldigt svårt att säga vad den drar då jag kör mycket i stan. 8,2-8,3 brukar förbrukningen ligga på då jag kör i stan varje dag. På semestern gick den ner till 7,9 efter några dagar på landsvägarna. Har kört 2100 mil sedan i januari och borde troligtvis ha valt en diesel men jag levde i tron om att jag körde 1500 mil om året som för några år sedan. Det är snarare 3000 nu mera.
Kia Rio 1.2 Edition Komfort Svart 2012
Tidigare: Kia Sportage 2.0 AWD Komfort Pearl Black 2011
Tidigare: Kia Sportage 2.0 AWD Komfort Pearl Black 2011
16Sååååå, äntligen är den min
Har endast gått 13 mil blandad körning, och enligt färddatorn har jag en snittförbrukning på 0,65. Den kommer dock sjunka med tiden.
Har även några bilder på sidestep m.m om nån är intresserad. Fler bilder kommer dock senare.
Jag gillar verkligen sido stegen och tror inte nåt grus-sprut ska komma åt mina dörrsidor vid normal körning.
Och JA dom håller att stå på
kostade t.o.m på mig att gunga hela bilen när jag stog på dom
Växellådan känns väldigt snäll och mjuk att ha och göra med. Motorn har jag tagit det lungt med. Vill inte varva för mycket dom första 200 milen.....

Har endast gått 13 mil blandad körning, och enligt färddatorn har jag en snittförbrukning på 0,65. Den kommer dock sjunka med tiden.
Har även några bilder på sidestep m.m om nån är intresserad. Fler bilder kommer dock senare.
Jag gillar verkligen sido stegen och tror inte nåt grus-sprut ska komma åt mina dörrsidor vid normal körning.
Och JA dom håller att stå på
Växellådan känns väldigt snäll och mjuk att ha och göra med. Motorn har jag tagit det lungt med. Vill inte varva för mycket dom första 200 milen.....
Kia Sportage -12 184Hk
17Fiiiiiin! Grattis!
Ha begäret mår inte bättre av detta.
Tack för det utmärkta infot om sido stegen mm mm!
Ut o Kör, ta lite extra semester ifall du inte är ledig.
Kia Sportage eller Hyundai i40??? jag fortsätter att älta
184hjulsdrift eller inte? de är väl de som är frågan? Testade själv i40 idag, så min fråga till mig själv är, i40 eller vänta på optiman?Hyundai skrev:![]()
![]()
Fiiiiiin! Grattis!
Ha begäret mår inte bättre av detta.
Tack för det utmärkta infot om sido stegen mm mm!
Ut o Kör, ta lite extra semester ifall du inte är ledig.
Kia Sportage eller Hyundai i40??? jag fortsätter att älta
I40 var jäkla fin, lite finare än sportagen som jag upplever den under den korta stunden jag prövade, ska ta mig en längre sväng när jag hunnit fundera lite till.
19Beställt sidesteps efter att tittat på Planet's bilder om o om igen.
Det ser så grymt bra ut med dessa samt fungerar som blästerskydd.
Så ställer ytterligare några frågor i den här tråden om sidestepsen. Hoppas det är OK!
Vad blev det för delar över efter montering av dessa???
Stänklappar fram tas bort antar jag men vad mer?
Något negativt/positivt ni kan berätta om dem...
Det ser så grymt bra ut med dessa samt fungerar som blästerskydd.
Så ställer ytterligare några frågor i den här tråden om sidestepsen. Hoppas det är OK!
Vad blev det för delar över efter montering av dessa???
Stänklappar fram tas bort antar jag men vad mer?
Något negativt/positivt ni kan berätta om dem...
9:00
2018:00Lite sugen på sidesteps jag med! Men bilderna som planet har lagt upp funkar inte.. någon mer än jag som inte får det att funka? Kan vi få nya? 
Förresten så har jag en 2011 bensinare 2.0 AWD, drar ca 0,9 just nu gått ca 1700mil.
Hur nöjd som helst! Skickar med en bild när den har 19" på
http://dl.dropbox.com/u/6677148/DSC_0426.JPG
Förresten så har jag en 2011 bensinare 2.0 AWD, drar ca 0,9 just nu gått ca 1700mil.
Hur nöjd som helst! Skickar med en bild när den har 19" på
http://dl.dropbox.com/u/6677148/DSC_0426.JPG