Annons

Hankook vinterdäck?

1
Fick min nya Kia Ceed SW idag och vinterdäcken jag beställde satt på. Så långt gott och väl, men det är Hankook, inte Nokia eller Goodyear som säljaren sa att det skulle bli.

Är det läge att bråka för att få några andra däck eller är Hankook något att ha?
Annons

Re: Hankook vinterdäck?

4
Läste om detta i automotorsport.

Hankok icebear är det som kommer med de flesta kior. Dem varnar för det icebear däcket som är 240km/h klassat medans det som är 180 klassat är riktigt bra enligt de vinterdäckstester som gjorts.

Det är friktionsdäcket dem nämner.

Men i regel som ska man passa sig för hankok och friktionsdäck eftersom dem är gjorda för mildra vintrar utan en massa snö och framför allt IS. Dubbdäcken ligger i klass med de flesta nordiska däck.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

5
Tack. Jag har kört friktionsdäck i hela min bilförarkarriär i princip och tycker de är mycket bättre än dubb, i alla förutom i extrema issituationer. Men jag bor strax utanför Stockholm och upplever sällan det.

Vad mina däck har för hastighetsklassning vet jag inte, kan ju kolla, men vilken bokstav motsvarar 180 resp 240?

Igår och idag är det ju fuktig vägbana så det är väl ingen bra dag att pröva däcken, men det känns lite som om de flyter ovanpå vägen, man får korrigera riktingen hela tiden. Kan ju vara modellrelaterat, men frågan är om det skulle vara bättre med däck från en mer känd leverantör, typ Nokia, Goodyear eller Continental?

6
V är 240km/h och S är 180km/h. dock inte helt hundra på att du har icebear heller så kolla det också.

Men jag har läst om de däcken och det är absolut inget fel på dem. räknas inte in i budgetklassen heller.

Känner du dig inte säker med däcken ska du byta dem!

Jag kommer få hankook på min sportage men det är dubb och det har jag mest för att tjejen kör bilen mest och hon vill hellre ha dubb.

Vet inte heller vilken modell det är på däcken för jag har inte frågat.

Men är man inte nöjd så ska man tala om detta, tror inte det är några problem att få andra däck. Bilfirmorna har väl ett däck de sätter på alla bilar för då kan dem köpa in fler och får då mer rabatt.
//Mattias

7
Lindgren_021 skrev:V är 240km/h och S är 180km/h. dock inte helt hundra på att du har icebear heller så kolla det också.

Men jag har läst om de däcken och det är absolut inget fel på dem. räknas inte in i budgetklassen heller.

Känner du dig inte säker med däcken ska du byta dem!

Jag kommer få hankook på min sportage men det är dubb och det har jag mest för att tjejen kör bilen mest och hon vill hellre ha dubb.

Vet inte heller vilken modell det är på däcken för jag har inte frågat.

Men är man inte nöjd så ska man tala om detta, tror inte det är några problem att få andra däck. Bilfirmorna har väl ett däck de sätter på alla bilar för då kan dem köpa in fler och får då mer rabatt.
Nej det går säkert att byta men samtidigt så känns det ju lite löjligt att be om att få byta om det faktiskt är så att mina däck är bra. Bara för att jag inte känner till Hankook så behöver de ju inte vara sämre än de jag känner till och skulle ha köpt om jag bestämt själv.
För 10 år sedan hade jag knappast köpt en Kia men idag gjorde jag det.
Undrar om det finns något test att läsa någonstans?

Bilen vandrar lite på vägen så man får korrigera riktningen hela tiden. Det kan ju vara däckens fel, eller så är det mer modellrelaterat. Svårt att veta.

Det är för övrigt Winter I*Cept 185/65/15 88Q. Q = 160 km/h hmmm är det ens tillåtet att ha däck med lägre hastighetsmarkering än bilens angivna toppfart ???? :evil:

8
Absolut tillåtet, dock så tycker jag att 185 är väldigt smalt och 65 väldigt högt. blir som att åka på en skyskrapa typ.

Googla på märket så hittar du nog vad du söker.

Men det finns olika icept. W310 osv.

Just W300 och 310 är ett mellanklass däck av europatyp!
//Mattias

9
Lindgren_021 skrev:Absolut tillåtet, dock så tycker jag att 185 är väldigt smalt och 65 väldigt högt. blir som att åka på en skyskrapa typ.

Googla på märket så hittar du nog vad du söker.

Men det finns olika icept. W310 osv.

Just W300 och 310 är ett mellanklass däck av europatyp!
Jag har läst någonstans att man inte får ha däck med lägre godkänd hastighet än vad fordonet är gjort för men mig spelar det ingen roll egentligen, jag lär inte köra fortare än kanske 120 km/h eftersom det är vad som är tillåtet där jag kör.

Men dimensionen är jag inte missnöjd med bara det blir rätt omkrets. Och om sommardäcken är 16" så måste ju vinterdäck med 15" vara högre för att ha samma omkrets. Smala däck är bra i snö. Sparar soppa också i bästa fall. Fast det var rätt många år sedan man hade 185 i bredd om man säger så.

10
Jag jobbar med biluthyrning och känner väl till hankook däcken både dubb och friktion, de håller bra kvalité och är snäppet under nokian, som är klart bäst så tycker inte du behöver oroa dig.

Kan säga att jag väljer hankook före good year, Michelin då de är jämförbara men så mkt dyrare dock är nokian bäst och värda sina pengar men så mkt sämre är de andra inte.