Tjenare!
Vi ska ta våra orginal fälgar och skifta däck till vinterdäck när perioden kommer.
Så vilka "siffror" ska man veta för att KIA inte skulle bli kinkiga ifall det skulle ske något.
Pratade med en säljare för några veckor sen och han sa att man ska helst välja fälgar som stämmer så mycket som möjligt med ET,bultmönster osv ifall det skulle bli t.ex lackskador av någon anledning så det täcker garantin.
Så som sagt, vilka siffror på däck?
Och vilka siffror på fälgar?
Ha en bra kväll.
//Peter
Annons
Re: Hjälp med däck och fälg
2Blir svårt att få på ett par fälgar med annat bultmönster än original
Om du har annat bultmöster än normal passar inte hjulbultarna i hålen på fälgen och då går de ej att montera.
Däck har du väl redan så det behöver du ju inte fundera över. Om du ska byta dessa så har du alla siffror du behöver på däcksidorna. Vad gäller fälgarna så har jag fått för mig att det är 6" breda med et55 men jag kan ha helt fel.
Om du har annat bultmöster än normal passar inte hjulbultarna i hålen på fälgen och då går de ej att montera.
Däck har du väl redan så det behöver du ju inte fundera över. Om du ska byta dessa så har du alla siffror du behöver på däcksidorna. Vad gäller fälgarna så har jag fått för mig att det är 6" breda med et55 men jag kan ha helt fel.
kia optima sw gt line 2017
3Gah,du förstod vad jag menade ;p
Bättre att förklara sig gott man kan haha.
Vilket är bultcirklen?
EDIT
Suck,en jävla djungel när man inte är alls kunnig om detta
Fått fram detta nu iallafall:
Bil märke: Kia Modell: Ceed
Max strl: 20" Max ET: 46 mm Max navhål: 73 mm Max bredd: 7,5"
Min strl: 15" Min ET: 40 mm Min navhål: 67,1 mm Bultmönster: 5x114,3
Bättre att förklara sig gott man kan haha.
Vilket är bultcirklen?
EDIT
Suck,en jävla djungel när man inte är alls kunnig om detta
Fått fram detta nu iallafall:
Bil märke: Kia Modell: Ceed
Max strl: 20" Max ET: 46 mm Max navhål: 73 mm Max bredd: 7,5"
Min strl: 15" Min ET: 40 mm Min navhål: 67,1 mm Bultmönster: 5x114,3
4Det du bör tänka på är att vad som är lagligt på bilen och vad kia tycker är ok för att ge garanti för blästringsskador är helt olika saker.
Hela grejen handlar om att kia inte vill att ytterkanten ska komma längre ut i skärmen än de är på originaldäcken.
Det som styr detta är et, fälgbredd och däckbredd.
Vad gäller fälgarna kan jag bara gissa så jag gör inte det men det gå faktiskt att mäta.
http://www.nordendack.se/152/page/Falgskola.html
Något många tänker fel är på et... Lägre et = fälgen kommer längre ut vid samma fälgbredd.
När det gäller däcken så sa en kiahandlare till mig att även 17" arna nu levereras med 205 breda däck så det får väl ses som max däckbredd.
Hela grejen handlar om att kia inte vill att ytterkanten ska komma längre ut i skärmen än de är på originaldäcken.
Det som styr detta är et, fälgbredd och däckbredd.
Vad gäller fälgarna kan jag bara gissa så jag gör inte det men det gå faktiskt att mäta.
http://www.nordendack.se/152/page/Falgskola.html
Något många tänker fel är på et... Lägre et = fälgen kommer längre ut vid samma fälgbredd.
När det gäller däcken så sa en kiahandlare till mig att även 17" arna nu levereras med 205 breda däck så det får väl ses som max däckbredd.
5Tack för svaret!
vi tänkte köra på 16".
Har en annan fråga, någon som har gjort så att man tagit fälgarna som kommer med bilen och bytt däck till vinterdäck?
Håller fälgen för vintersäsongen eller kommer den flagna osv?
Vi tänkte skifta dom till vinterdäck och köpa nya sommarfälgar och sätta däcken på dom.
Så slipper man köpa både däck och fälg nu direkt.
vi tänkte köra på 16".
Har en annan fråga, någon som har gjort så att man tagit fälgarna som kommer med bilen och bytt däck till vinterdäck?
Håller fälgen för vintersäsongen eller kommer den flagna osv?
Vi tänkte skifta dom till vinterdäck och köpa nya sommarfälgar och sätta däcken på dom.
Så slipper man köpa både däck och fälg nu direkt.
6Jag har gjort precis så att jag har original 16" som vinterfälgar som jag kört med två vintrar utan att de har börjat flagna.
7tusen tack!
Där räddade du min plånbok lite
Så då får det blir att sätta vinterdäck på fälgarna och köpa sommarfälgar nästa år.
Måste tillägga också att någon jäfla tattare satt ett märke i handtaget när vi hade kommit hem med bilen.
ägt den i 24h och kört 7 mil sen satt det ett svart märke efter en bildörr.
Och nu vart hos svärfar och lyckats få bort det och inga märken i lacken.
Tacka gudarna för det och lugn och ro i själen.
Där räddade du min plånbok lite
Så då får det blir att sätta vinterdäck på fälgarna och köpa sommarfälgar nästa år.
Måste tillägga också att någon jäfla tattare satt ett märke i handtaget när vi hade kommit hem med bilen.
ägt den i 24h och kört 7 mil sen satt det ett svart märke efter en bildörr.
Och nu vart hos svärfar och lyckats få bort det och inga märken i lacken.
Tacka gudarna för det och lugn och ro i själen.
8På min satt det 225:or på 17"-tummarna från start, troligen därför jag har så fin blästring...obetsak skrev:
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]