Annons

18" eller inte?

1
Jag går i väntans tider för min nya Ceed SW och går i valet och kvalet gällande fälgarna. Jag funderar på att skaffa 18" men är lite orolig över komforten. Hur upplever ni som åker med 18" (40 profil) att det är? Tänker främst på om det slår riktigt illa när man kör över t.ex brunnslock (som sjunkigt ner) osv? Eller måste man undvika dem helt nu?

Jag kör mestadels 70-90-vägar men på några av småvägarna nära hemmet och jobbet så är det både hål i marken och dåliga brunnslock och lagningar. Det slår hårt redan nu i min nuvarande bil, den har 17" men minns ej profilen men jag gissar på 45.

Är det någon med 18" som ångrat sig och vill byta till mindre?

Har beställt en svart Ceed och med standardfälgarna ser den väldigt tråkig ut tycker jag... Den svarta bilen med sina tonade rutor behöver större fälgar... ;)
Svartmetallic C'eed SW -11
Annons

Re: 18" eller inte?

2
Jag behöver bara kolla prisskillnaden mellan 16" och 18" för att bestämma mig. :oops: Dessutom tycker jag att bromsarna ser små ut redan med originalfälgarna och med 18" måste de se ut som kapsyler...
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk

Re: 18" eller inte?

3
Alltså personligen tycker jag att det blir lite stötigt! Och visst all cred till ceed den ser vardags fräck ut!! Men 18" på en Kia tycker jag e överkurs!! Ser bra ut med 16 Max 17" ser lätt lite B ut med de små broms oken mm!! Men det är ju min smak ;)

Tycker bilen e en fin familje kärra som gör sig bäst utan massa klabb! men visst 17" på och svartaste toningen kan va fint! Men för mkt styling på en ceeden !!!! Neej det går bort
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: 18" eller inte?

5
Köpte min Kia Ceed SW svartmetallic för 2 veckor sedan och bestämde mig tidigt för att jag skulle ha 18" eftersom jag tycker det är mycke snyggare! Men alla har ju sin egna smak o inte alla som gillar stora fälgar/däck.

Personligen tycker jag inte att det är speciellt farligt "dunkade" när man åker över nedsjunkna brunnslock eller gropar, visst det låter lite men jämfört med min tidigare bil som hade 18" 215/40 som dessutom var sänkt och hade sportfjädrar så är det ljusår ifrån den! Har dock 240/45 på 18" SvF Miami nu.

Kan hålla med om att bromsskivorna ser lite små ut när man får på 18" fälgarna. En annan sak man bör tänka på är att gapet mellan däcket och skärmen blir lite stort när man går ner på 40 eller 45 profil, blir lite av cross country stuk

/MAgnus
Kia Ceed SW 1.6 CRDi - komfort - svartmetallic

Re: 18" eller inte?

6
xilefm skrev:Köpte min Kia Ceed SW svartmetallic för 2 veckor sedan och bestämde mig tidigt för att jag skulle ha 18" eftersom jag tycker det är mycke snyggare! Men alla har ju sin egna smak o inte alla som gillar stora fälgar/däck.

Personligen tycker jag inte att det är speciellt farligt "dunkade" när man åker över nedsjunkna brunnslock eller gropar, visst det låter lite men jämfört med min tidigare bil som hade 18" 215/40 som dessutom var sänkt och hade sportfjädrar så är det ljusår ifrån den! Har dock 240/45 på 18" SvF Miami nu.

Kan hålla med om att bromsskivorna ser lite små ut när man får på 18" fälgarna. En annan sak man bör tänka på är att gapet mellan däcket och skärmen blir lite stort när man går ner på 40 eller 45 profil, blir lite av cross country stuk

/MAgnus
I mitt fall minskade avståndet eftersom 18" 40 profil med 225 bredd ger ett hjul med större omkrets än original 16.
Här är en länk om man vill räkna på det... http://www.shrek.se/rullomkrets.htm
kia optima sw gt line 2017
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"