Annons

Startar ej/jordningsfel?

1
Hej, har nu ett stort problem med min kia när den inte startar.
hade släpkärran igår ikoppld (som jag hade varit och kört typ 80km med)
Kopplade ur denna och när jag skulle starta va bilen halvdöd.
När jag vrider på strömmen får den inte tillräckligt med ström instrument panelen "orkar" inte lysa.
Trodde först det var batteriet, bytte till nytt men samma problem.
Har kommit fram tillatt det är nåt jordningsfel, kopplade en extra kabel från minus till motorn eller karossen och då fick jag ström i instrument panelen och bilen starta.

Så finns någon expert här som kan hjälpa mig? Eller tips?
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld
Annons

Re: Startar ej/jordningsfel?

2
Jag skulle börja med att kolla jordkablen vid batteriet. Läste om någon annan som hade liknande problem där detta varit lösningen.

Återkom gärna med info om lösningen inkl bild om det är möjligt så kan det hjälpa andra längre fram. :thumbup:
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk

3
anglofile skrev:Jag skulle börja med att kolla jordkablen vid batteriet. Läste om någon annan som hade liknande problem där detta varit lösningen.

Återkom gärna med info om lösningen inkl bild om det är möjligt så kan det hjälpa andra längre fram. :thumbup:
Kollade med Kia och dom hade haft några fall med jordkabeln. Kollade denna och den så helt ok ut. Skruvade ändå lös minus kabeln för koll av korrision men den verkade ok inga konstigheter. Skruvade tillbaks den och drog till ordentligt. Provade och bilen startade utan problem. Så nån lös kontakt måste de ha vari.
Skall ändå lämna in den på Kia eftersom han sa det går på garanti och att det behöver kollas upp.
En annan sak är att esp off lampan lyser vet int varför.

uppdatering, ESP OFF lampan slocknade efter andra starten när jag hade kört en bit.

4
Hej,
Häromdagen hade jag samma problem. Kollade på allt möjligt som hade med el att göra, alla säkringar. Till slut så stängde jag av radion genom att trycka på volymknappen och bilen startade. Vet inte om de beror på jordningen, men jag har skruvat loss jordningen från batteriet och skruvat fast den igen. ESP OFF lyste, men efter några start och när jag parkerade så släcktes den. Jag kommer uppdatera ifall det händer igen och hur jag löste det :-D

5
Kia ville ha in min bil så jag körde den dit och dom tog loss kabeln och smorde dit någon smörja för att förhindra rost. det fixades på garanti.

ha inte haft några ström problem efter detta.

Verkar också som ESP lampan börjar lysa om bilen varit ström lös eller om ackun är dålig. nått sammanhang finns iallfall.