Annons

Lite frågor och funderingar innan köp

1
Hejsan!

Vi är som antyds i ämnesraden inte Cee'd-ägare ännu, men med stor sannolikhet är vi det på onsdag eftermiddag. Vi har varit runt och testat en del nya bilar i golfklassen och just nu sitter KIA Cee'd i förarsätet (vi hade tankar på Hyundai i30 kombi och Peugeot 308 sw, men båda går bort nu).

Vi har lusläst det mesta här på forumet under ett par dagars tid, och de flesta av våra funderingar har besvarats. Perfekt källa till kunskap! Ett par frågor återstår och det känns bättre att fråga ägare till bilen, än att blint lita på en säljare.

Det lutar åt KIA Cee'd CRDi 1.6/128hk. Vi kör marginellt över 1500 mil, men med tanke på miljöbilsetiketten och det faktum att diesel fortfarande är billigare än bensin så känns det ändå vettigt med diesel (brytpunkten för lönsamhet går tydligen vid 770 mil för KIA Cee'd CDRi 1.6).

Vi får för övrigt en fantastisk bra deal på vår V70 (är fortfarande lite förbryllad över det, faktiskt) och med uppsättning vinterdäck på alu-fälg, fast drag och metallic-lack blir mellanskillnaden cirka 152 000kr. Hade räknat med att vi skulle få pynta minst 165 000 kr i mellanskillnad.

Frågorna:

1.) Vi vill gärna ha dragkrok på bilen (det är så j-a meckigt att vara beroende av andra de gångerna man vill köra släp) och undrar lite hur ni upplever att motorn orkar dra enligt specifikationerna? Upplevs det som segt och trögt eller flyter det på? Har en V70 (145hk, bensin) nu och upplever den som lite halvtrög vid tyngre släp.

2.) Vi kommer att behöva ha bakåtvänd barnstol i baksätet (bakom passagerarsätet fram) i ett par år till. Vi har ISOFIX-fästen i remmar på stolens baksida som ska dras fram mot stolen framför. När vi kollade i Cee'den verkar det inte finnas några fästen alls för det? Däremot satt det ISOFIX-fästen i bagageutrymmet. Med all respekt för tillverkarens kunskaper, men vem f-n behöver fästena DÄR?

Tack på förhand!
Annons

Re: Lite frågor och funderingar innan köp

2
Jag har fram tills alldeles nyligen haft en Ceed 1,6 SW crdi -10 och jag har varit hur nöjd som helst med den som dragbil.
Som du kanske vet så har ju diesel-bilar ett högre vridmoment än vad bensinbilar har och dom drar mycket mindre bränsle.
Jag har dragit släp med 500-600 kg last + last i bilen ca 85 mil (+ 85 mil med tom kärra). Förbrukningen vart i genomsnitt då 0,58 liter/mil.
När jag gjorde samma resa för ett par år sen men då med min S80 T6 så tyckte jag det kändes som om den fick slita mycket mer och förbrukningen låg då på ca 1,3 liter/mil (iofs var lasten då ca 1000 kg men det var samma släp) så man ska inte bara titta på antalet hästkrafter när man jämför diesel och bensinbilar.

Till din andra fråga har jag för mig det fanns isofix fästen i min ceed -10.
Har du kollat under gummimattan i baksätet? Jag har för mig jag såg dom där när jag städade ur min bil inför försäljningen.
Senast redigerad av Planet den 18 jul 2011, 18:06, redigerad totalt 1 gång.
Kia Sportage -12 184Hk

4
Planet skrev:Jag har fram tills alldeles nyligen haft en Ceed 1,6 SW crdi -10 och jag har varit hur nöjd som helst med den som dragbil.
Som du kanske vet så har ju diesel-bilar ett högre vridmoment än vad bensinbilar har och dom drar mycket mindre bränsle.
Jag har dragit släp med 500-600 kg last + last i bilen ca 85 mil (+ 85 mil med tom kärra). Förbrukningen vart i genomsnitt då 0,58 liter/mil.
När jag gjorde samma resa för ett par år sen men då med min S80 T6 så tyckte jag det kändes som om den fick slita mycket mer och förbrukningen låg då på ca 1,3 liter/mil (iofs var lasten då ca 1000 kg men det var samma släp) så man ska inte bara titta på antalet hästkrafter när man jämför diesel och bensinbilar.
Nej, precis, det är absolut sant angående vridmomentet. Det var skönt att höra att det inte var en skakig dödsfärd i 85 mil i alla fall. :)
Planet skrev:Till din andra fråga har jag för mig det fanns isofix fästen i min ceed -10.
Har du kollat under gummimattan i baksätet? Jag har för mig jag såg dom där när jag städade ur min bil inför försäljningen.
Tyckte jag kollade ganska noga i bilhallen idag. Får kolla igen på onsdag. Det satt en kromad ögla vid bakdörrarna, men det kändes inte så att det var ämnat för barnstolar?

Tack för svaren!

5
Som dragbil måste jag säga att ceeden funkar alldeles utmärkt. Har dragit släp som varit lastade precis till gränsen vad bilen får dra och jag tycker att det funkat bra. Det gör en del med den sexväxlade lådan som låter en ligga på en lite lägre växel utan onödigt höga varv. Jag hade tidigare en Mondeo, bensin 140 hästare. den kändes mycket slöare med ett släp bakom än vad denna 116 hästars mijödieseln gör.

Jag är ganska säker på att det finns isofix fsäten för barnstolen i baksätet, men det kan ju säljaren svara på. Har själv än så länge inga behov av sådant.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

6
Planet har rätt, det finns isofix-fästen i baksätet i Ceeden, så det är bara o kötta in den där.

Angående dragbil, så har jag själv ingen erfarenhet utav det, men med tanke på att det är som Planet
beskrev ett högre vridmoment så kommer det absolut kännas starkare, än ca 140 hk på en bensinare.
Hade själv en S40 bensinare 138hk, och den var rätt slö på många sätt om jag jämför med
min Ceed.

Har förövrigt kört 1100 mil sedan 9 Mars iår (kör runt 2500-3000 mil om året) och jag har inga direkta
problem att klaga på. Det ända jag har upptäckt som många andra är att växellådan kan vara lite bökig för min egen
del att lägga i backen, men det är den enda växeln, skall ta upp på 1:a service.
Sen hade mitt bromsljus på bagageluckan spruckit som dock kommer gå på garanti om allt går som det skall.
Har även en liiiiiiiiten rostfläck på bagageluckan men som kommer följas upp ordagrant.. jag är extremt pedant
när det gäller bilen :)

Så visst, för att ha en helt ny bil och redan märkt 3 saker, så kanske det låter "mycket" efter bara några månader,
men med tanke på den långa garantitiden man har så ser jag inget bekymmer i det hela.
Har sett mycket värre exempel på andra mer välkända bilmärken =)

Om man ser till priset så tycker jag den är förjävla prisvärd hittils :thumbup:
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

7
JohanL skrev: Jag är ganska säker på att det finns isofix fsäten för barnstolen i baksätet, men det kan ju säljaren svara på. Har själv än så länge inga behov av sådant.
Det humoristiska i sammanhanget var att han inte kunde det. Han låg också på alla fyra och kände men hittade inget. Inte hans kollega heller, haha. Nåväl, vi får se på onsdag. Bra att få det bekräftat här dock. :)

8
Gick ut och kikade på min fyra månader gamla Ceed SW komfort. De enda öglorna i baksätet är till lastnätet.
För en del år sedan när vi behövde barnstol(-ar) hade vi Toyota och den hade inga isofix, men man fick det till att själv skruva dit. Du kan ju höra med säljaren om det går även till Ceed?

Kia har också måndagsex. Vi hade ett riktigt sådant i vår Ceed CRDI -07 men vi köpte en ny i våras och har inga som helst problem med den. Men vad man sett på forumet verkar de flesta handlare vara väldigt aktiva att hjälpa om man har något att klaga på .
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic