Annons

80 000km service ceed -08 2.0l

1
Nu har man vari på 80 000km service. blev att kosta 473€(Vasa Finland.)
där ingår också saker som
koll av bak dimljus(fungerar ej.) -> är tydligen dragkroks kontakten som skall bytas. finns någon sorts funktion när man kopplar i släpkärran som skall slå av bak dimljusen på bilen och det är detta som krånglar..

koll av klunkande (klonk ljud när man kör i små gupp) i framvagnen. detta kom från främre vänstra hundben tror jag det heter. fixas nästa gång. (denna del byts på garanti om man har kört under 60 000km)

koll av hjul bult som skall bytas(bulten är skadad) byts nästa gång.
samt inom 80 000km garantin kommer dom att byta främre högra sidan en kul led tror jag det heter om jag minns rätt.

Bad dom också att kolla hjulvinklarna men detta kunde inte göras förrän kul leden var bytt samt bulten. så blir att åka och serva den engång till.(bilen drager åt höger därför skall hjulvinklarna kollas.)

På garanti kommer också bakluckans handtag att bytas ut samt lacken målas om det har uppståt skador. också lamp bromsljusen skall ljusteras.(helt ovetande om detta före dom påpekade det.)

var min första service hos Kia och tyckte jag fick ett riktit bra mottagande. bra att dom säger till om såna här garanti saker.

En annan sak som kanske det finns bättre vetande här på forumet var när remmen skall bytas på min Kia?
i boken står det 80 000km men den blev inte bytt, för en på Kia sa att den skulle bytas med 90 000km, och en annan skulle kolla upp detta idag och sen ringa mig. dom påstod att det skulle ha skett en ändring 09 av när remmen skall bytas på 2.0l. vet att alla 1.6 har kedja. tycker det e lite dåligt att inte ha koll på detta. men på andra sidan har just denna verkstad tagit på sig Kia servicen, vilket är bra.

Nå oljan, är iallfall bytt, bra det när man skall till Sverige imorn :)

EDIT
Ringde just från Kia och det är 140 000km/7år remmen skall bytas på 2l diesel -08.
bara att tuta och köra då.
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld
Annons

Re: 80 000km service ceed -08 2.0l

2
Uppdatering
andra servicen. 307€
dom bytte hundbenet så inget mer klånk klånk när jag kör i gupp
fixad kulleden på garanti.
bytte bult på högra fram
och ställde om hjulvinklarna som tydligen var helt åt h*lv*te på alla hjulen, så den slutade dra åt höger.
konstigt att dom kan vara det med en 2-3års bil.
räckte med att smörga dragkroks uttaget för att dimljuset skall fungera. tydligen någon "tapp" där som fastnat.
nu e man glad och nöjd.

Hörde mig för om dom hört något om blästringsskador på bakre dörr osv som det står mycket här om iforumet, men ingenting, konstigt tycker jag. kanske vi Finländare e dåliga att klaga.
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld

Re: 80 000km service ceed -08 2.0l

3
Det var en rimlig kostnad tycker jag. Du fick ju mycket gjort för de pengarna, även om det mesta var inom garantin. Kul att höra att de tar saker som kulled på garantin, känns tryggt.

Angående hjulvinklar så räcker det med lite otur och en kantsten, eller hål i vägen för att vinklarna ska bli helt fel. Är det sedan så att ett hjul har blivit fel så när man justerar det så måste även resten justeras.

För blästerskadorna så är det ju underligt att ni i Finland inte hört något, era vägar sköts ju på ett liknande sätt som här. Men det kan bero på att man inte klagar lika mycket där kanske..

Kul i alla fall med lite internationella gäster på forumet. Jag jobbar rätt mycket i Helsingfors och man ser att Kia ökar starkt även där.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010