Annons

Skrapljud från bromsar

1
Hej
Kör en Ceed SW Aut 08 uttagen 09. När det var mycket fuktigt ute februari, mars, april blev det högt skrapljud från bromsarna de första inbromsningarna efter start. Var i kontakt med verkstad som sade att det beror nog på att klossarna är skitiga efter vintern och rekommendera mig att ta bort alla klossar och rengöra (skulle inte gå på garantin om det var orsaken). Gjorde det vid däckbyte från vinter till sommardäck, klossarna är jättefina. Visst det blev bättre men skrapljudet finns där fortfarande de första inbromsningarna efter start.
Tycker mig uppmärsamma att bromsskivorna blir väldigt rostbruna efter en natt vid fuktigt/blöt väderlek.
Jag tror att det är detta rostskickt som för oljud vid de första inbromsningarna när klossarna rensar skivorna från rost.
Är det någon annan här som har liknande erfarenhet?
;)
Ceed SW 1,6 Aut Komfort -08, uttagen -09.
Annons

Re: Skrapljud från bromsar

2
min låter så efter tvätt,försvinner dock efter en rejäl inbromsning
:crazy: vi är alla lite för dåliga att sköta bromsarna,man bör bromsa KRAFTIGT
flertal gånger i månaden,vid normal bromsning så är det i regel
bara fram som bromsar. :)
KIA pro_ceed CRDI 2.0

Re: Skrapljud från bromsar

3
Vid fuktigt väder eller när man tvättat bilen kan det
bli lite ytrost på skivorna. Räcker att bilen står en natt
för att ytrost ska bildas på på skivorna. Inget konstigt alls.
Bara tuta o kör. Efter ett par inbromsningar är rosten bortslipad
av bromsklotsarna och oljudet borta.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Skrapljud från bromsar

4
Hade också detta skrapljud det höll på ganska ofta,
det var nog ingen ytrost på skivorna som var orsaken.
Gissar på någonting annat.
Bromsskivorna på dagens nya bilar håller usel kvalite.
Nu hörs det alltmer sällan.
Har aldrig hört att man kan få smuts på klossarna och att de
behövs rengöras. Skall inte behövas.

Re: Skrapljud från bromsar

5
Vad tror du detta annat kan vara?
kalle2345: Gissar på någonting annat.
Har också funderat på olika orsaker men tror ändå att skivorna på något sätt har något med detta att göra.
Mina förra bilar (inte Kia) har jag aldrig hört detta oljud vid smårostiga skivor efter fuktig och regnig väderlek. Inte behövt rengöra efter vinter.
Endast efter tvätt kan det skrapa lite som försvinner efter ett par inbromsningar.
Jag har detta skrap efter varje ny start på dagen, efter två - fyra inbromsningar beroende på graden av rost på skivorna brukar det upphöra. Det är inget småoljud, högt skrapande som om klossarna var slitna intill metallen.
Om det skulle vara speciellt dålig skivbromskvalite på denna bil så tycker jag att liknande problem skulle dyka upp på andra Kior.
Omöjligt åka till verkstaden för att låta dem höra, för då är oljudet borta :crazy:, typ Moment 22.
:eh:
Ceed SW 1,6 Aut Komfort -08, uttagen -09.

Re: Skrapljud från bromsar

7
kalle2345 skrev:Det skulle kunna vara något skumt med konstruktionen som gör att det är
för trång längst ut på skivan där klotsen inte bromsar så att det kommer när när det uppstår lite
rost, vet ej spekulerar bara.
Skulle kunna vara en förklaring, men då tycker man att många fler skulle ha samma problem, skrapljudet och irretationen är svår att ignorera :?
Ceed SW 1,6 Aut Komfort -08, uttagen -09.

Re: Skrapljud från bromsar

10
Jag har haft detta skrapljud sedan bilen var ny.
Mailade Kia om det några månader efter köpet.
Hade den på 1:a servicen för 4-5 månader sedan, sa till dem att åtgärda det
men inget gjordes, det noterades i protokollet att bromsarna var ok.

Nu har jag återigen bokat tid för att få bukt med detta skrapljud.
Skrapljudet kommer så fort man lägger foten på pedalen och det slutar direkt när man släpper pedalen.
Jag har också vibrationer i framskivorna, dom är svaga men dom finns där och är särskilt
tydliga vid hård inbromsning i hög fart.
Får ofta också en kraftig bromslukt från bilen efter avslutad normalkörning särskilt då på
morgonen när jag har haft mycket skrapljud. Ny bil skall inte ha sådana här fel.
Har bett dom byta skivorna fram och klotsarna runt om då jag misstänker att det är detta som krånglar.

Nu säger dom att dom tar ut en felsökningsavgift på 600kr om dom inte hittar något fel.
Har aldrig hör talas om någonting sådant här vid Garantiärenden.
Eftersom inget gjordes åt felen på förra servicen så kan man ju dra slutsatsen att dom redan nu vet att dom
inte kommer att åtgärda felen.Jag får alltså betala för att inte få felen lagade.
Antingen så vill dom inte kännas vid problemen eller också så tycker dom felen är för små i förhållande till vad det kostar dom. Jag köpte ju ny bil för att slippa ligga o mecka med bromsar, det har jag gjort tillräckligt mycket genom åren.

Ytrost på bromsskivorna blir det snabbt över en fuktig natt, ett tryck på bromsen så skall det inte vara något upphov till fortsatt oljud, så det tror jag inte på om bilen är körd dagen innan.
Att man måste rengöra bromsarna tror jag inte ett dugg på, då är det fel på konstruktionen.
Dom är byggda för att vistas i smuts och vatten, skulle det finnas något så åker det bort direkt vid inbromsning.
Enda gångerna jag fått skrapljud på andra bilar är när bakskivorna börjar rosta och få ojämn eller rostiga kanter, då pratar vi gamla bilar.
Jag tror att felet ligger i själva kontaktytan skiva-klots, det finns klotsar av dålig kvalitet som låter när dom utsätts för friktion mot skivan möjligt också att väta kan påverka detta friktionsljud i negativ bemärkelse.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"