Annons

Garantier

1
Hej Skulle vara intressant och höra med er angående garantiärende.Var nämligen inne och lagade en av våra bilar(inte kian)
och frågade just en säljare om garantier på deras bilar som har 2 års nybilsgarantier.Jag tog upp då det här med att kia har 7 års nybilsgarantier och vag har 2 års .Han tyckte det var bra att jag tog upp just kia för dom hade haft ett möte och han påstod att dom hade reparerat flera kior som garantierna inte gällde :shock: . Vad jag har hört så verkar det inte som det stämmer ,Tycker jag bara har hört så verkar det som detta inte skulle vara något problem.Vad har ni för erfarenhet.Själv har jag inte haft ett enda problem med min kia ceed -10 :D
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.
Annons

Re: Garantier

2
I och med att de kallar det Nybilsgaranti så regleras det ganska mycket i lag vad som ska ingå. Så många saker kommer de inte ifrån. Sen lägger alla biltillverkare på lite extra saker utöver de lagreglerade.

Mitsubishi har ju som alla vet nu börjat med en åttaårig garanti. De kallar den dock "Mitsubishi-garanti" och då får de själva välja vad som ska ingå och lagen om nybilsgaranti gäller bara de två första åren.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Garantier

3
Tror inte kia skulle sälja så många om inte garantierna skulle gälla.Ta bara det som gäller bromsskivor vid min service så
fråga jag dom gjorde och då berättade servicekillen att dom smorde bromsoken (som jag i alla fall tycker att det är helsmart
med tanke på att jag haft 3st audi som var standard att byta skivor och klossar bak varannat år) eftersom det var garanti på bromsskivorna dock inte bromsklossarna.Och vad jag har läst/hört verkar det inte som det verkar vara ett problem.Känner en som tyckte hans bromsar började hasa efter 7000 mil och lämnade in bilen hos kia och trodde han skulle
ta fram stora plånboken men kia killen sa att skivorna går på garantin men bromsklossarna får du betala själv han höll på att trilla baklänges,Tycker det verkar som kia skulle ha 2 års nybilsgaranti och vag 7 års nybilsgaranti med tanke på alla fel jag har haft på min polo tdi.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.