Någon som har ett konkret förslag av motorolja till 1.4 T-GDI DCT, 2019?
Ingen undersite (exempelvis .se, .no, .fi, .dk, .pl o.s.v.) på http://www.kia.com har uppdaterade tabeller gällande motorolja. Cee´d generation II hittas på de flesta undersiter men inte Ceed generation III. Den enda olja jag hittar via producenternas egna hemsidor är Castrol som verkar ha Ceed generation III i sin databas. Där hittar jag följande motorolja, men det är också den enda jag hittat.
Castrol MAGNATEC STOP-START 5W-30 A5
GODKÄNNANDEN OCH SPECIFIKATIONER: API SN, ILSAC GF-4, ACEA A1/B1, A5/B5, Uppfyller WSS-M2C913-C/ WSS-M2C913-D
Självklart ska och måste instruktionsboken konsulteras men den tycker jag är lite knepig att tolka. Där hittar jag i alla fall följande:
Motorolja rekommenderar Total Quartz
ACEA A5/B5
API SN, ACEA C2 *5
*5 : EJ INDIEN, MELLANÖSTERN, IRAN, LIBYEN, ALGERIET, SUDAN, MAROCKO, TUNISIEN, EGYPTEN, CENTRAL- OCH SYDAMERIKA
Temperaturintervall per SAE-viskositetsnummer för alla länder: 0W-30, 5W-30
Så är Castrol MAGNATEC STOP-START 5W-30 A5 rätt olja? Finns det andra förslag som är billigare eller kanske t.o.m. bättre? Mekonomen tar 205:- för 1L. Men det finns ju så klart återförsäljare via nätet.
Annons
Re: Motorolja till Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDI DCT, 2019?
2Ställer mig också frågandes till oljan till denna motor. Så som jag tolkar det så är det i första hand A5/B5. Men jag hittar inte Ceed gen III i Castrols databas.KDJ skrev:Någon som har ett konkret förslag av motorolja till 1.4 T-GDI DCT, 2019?
Ingen undersite (exempelvis .se, .no, .fi, .dk, .pl o.s.v.) på http://www.kia.com har uppdaterade tabeller gällande motorolja. Cee´d generation II hittas på de flesta undersiter men inte Ceed generation III. Den enda olja jag hittar via producenternas egna hemsidor är Castrol som verkar ha Ceed generation III i sin databas. Där hittar jag följande motorolja, men det är också den enda jag hittat.
GODKÄNNANDEN OCH SPECIFIKATIONER: API SN, ILSAC GF-4, ACEA A1/B1, A5/B5, Uppfyller WSS-M2C913-C/ WSS-M2C913-D
Självklart ska och måste instruktionsboken konsulteras men den tycker jag är lite knepig att tolka. Där hittar jag i alla fall följande:
ACEA A5/B5
API SN, ACEA C2 *5
*5 : EJ INDIEN, MELLANÖSTERN, IRAN, LIBYEN, ALGERIET, SUDAN, MAROCKO, TUNISIEN, EGYPTEN, CENTRAL- OCH SYDAMERIKA
Så är Castrol MAGNATEC STOP-START 5W-30 A5 rätt olja? Finns det andra förslag som är billigare eller kanske t.o.m. bättre? Mekonomen tar 205:- för 1L. Men det finns ju så klart återförsäljare via nätet.
3Total Quartz är oljemärket som Kia numera samarbetar med (tidigare var det Midland).
Viskositeten är samma som tidigare modeller dvs 5W-30.
Klassningen har jag inte 100 koll på men jag vet att Midland Axxept 5W-30 är godkänd.
Ceed generation III heter Ceed CD (kan vara bra att ha koll på när man tittar i vissa listor)
Generation II heter Ceed JD
och generation I heter ED.
Klassningen har jag inte 100 koll på men jag vet att Midland Axxept 5W-30 är godkänd.
Ceed generation III heter Ceed CD (kan vara bra att ha koll på när man tittar i vissa listor)
4Du har helt rätt i vad du skriver. Det var faktiskt inte via Castrols databas jag gjorde matchningen nu när jag tänker efter. Det var via reg-nr hos Mekonomen där Castrol MAGNATEC STOP-START 5W-30 A5 kom upp som förslag. När jag slog upp produkten på Castrols hemsida fick jag fram godkännanden och specifikationer som verkar matcha i alla fall vad jag kan se.Gaspo skrev:Ställer mig också frågandes till oljan till denna motor. Så som jag tolkar det så är det i första hand A5/B5. Men jag hittar inte Ceed gen III i Castrols databas.KDJ skrev:Någon som har ett konkret förslag av motorolja till 1.4 T-GDI DCT, 2019?
ACEA A5/B5
API SN, ACEA C2 *5
5Bra med förtydligande kring CD, JD och EDHellboyElvis skrev:Total Quartz är oljemärket som Kia numera samarbetar med (tidigare var det Midland).
Viskositeten har jag också förstått att den borde eller ska vara 5W-30. Men när jag kikar på klassningen för Midland Axxept 5W-30 så motsvarar den inte det som står i instruktionsboken. Den har ACEA A3, B4, C3.
6Det blev ett inköp av Castrol MAGNATEC STOP-START 5W-30 A5 på Mekonomen under gårdagen. Såg din post också Gaspo på KIA Owners Club UK. Vi får hoppas att britterna har tips i ämnet.
7Jag va i kontakt med Castros kundtjänst. Dom hade inget om våran motor i deras system. Skrev då vad instruktionsboken rekommenderade. Fick då till svars att det va just den oljan du köpt som dom rekommenderar. Köpte 1l jag med.KDJ skrev:Det blev ett inköp av Castrol MAGNATEC STOP-START 5W-30 A5 på Mekonomen under gårdagen. Såg din post också Gaspo på KIA Owners Club UK. Vi får hoppas att britterna har tips i ämnet.