Annons

Extra steg på gaspedalen.

1
Tjena.
Jag börjar bli aningen förvirrad. Var idag ute och körde och gjorde som jag gjort många gånger tidigare, Kört om lastbilar.
Idag skulle jag köra om en lastbil och hade i 6:ans växel. Tryckte då ner gaspedalen och märkte till min förvåning att jag har som 2 läge på gasen. Det tar liksom stopp sen trycker man bara till lite extra på gaspedalen så får man hux flux mer gaspådrag. Nån som kan svara på denna unika finess?? Blev aningen förvånad över detta. Blev ju genast lite xtra att bidra med just vid omkörningar =)

Ha det så bra.
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se
Annons

Re: Extra steg på gaspedalen.

2
Är det inte en helt vanlig kickdown då?

Kommer ihåg min 240 automat (från Älmhult dessutom) med knapp på växelspaken som växlade ner ett steg när man skulle köra om. Kände mig som värsta Mad Max. Ja, jag var tjugo.
_Morgan_ skrev:Tjena.
Jag börjar bli aningen förvirrad. Var idag ute och körde och gjorde som jag gjort många gånger tidigare, Kört om lastbilar.
Idag skulle jag köra om en lastbil och hade i 6:ans växel. Tryckte då ner gaspedalen och märkte till min förvåning att jag har som 2 läge på gasen. Det tar liksom stopp sen trycker man bara till lite extra på gaspedalen så får man hux flux mer gaspådrag. Nån som kan svara på denna unika finess?? Blev aningen förvånad över detta. Blev ju genast lite xtra att bidra med just vid omkörningar =)

Ha det så bra.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

3
Nej du jag har ingen aning=) Nått skoj är det allt;)
Har du inte märkt det på din egna?

Hahahaha att känna sig som Mad max i en 240 automat då har man allt man behöver ;)

4
Har inte fått min än, säkert minst två veckor kvar. Buhu…

Den 240n kostade mig nästan mer än en ny KIA. Nytt avgassystem, ny kylare, ny motor (en B20 kostade cirka 9000 att köpa, + montering och då hade den "nya" gått 19000 mil), drog så snett och skakade att nya däck var förbrukningsvara säsongsvis. Spydde ut så mycket avgaser att jag fick justera tomgången hos mekaniker innan besiktning och sedan tillbaks och justera upp den igen så bilen inte tvärdog vid tomgång. Osv.

Biljäveln försörjde säkert en hel verkstad i flera år.

Mitt vackraste minne av den var när jag fick byta hjul i snöstorm mitt inne i skogen på enfilig väg där lastbilar dundrade förbi hela tiden. Eller när frugan fick köra från Karlstad till Forshaga utan avgasrör för att merparten av det låg på en parkering innen i stan.
_Morgan_ skrev:Nej du jag har ingen aning=) Nått skoj är det allt;)
Har du inte märkt det på din egna?

Hahahaha att känna sig som Mad max i en 240 automat då har man allt man behöver ;)
Forumgrundare

5
Hahahahahah klockren historia. Verkar vart med om en del med den gamle 240:in :D
Jasså så du har inte fått den ännu.?!"?" Suck.. Inte kul att gå och vänta.. Då är det den som gäller på Kia träffen eller blire en 240?=)

6
Nä, nån Volvo blir det inte igen, om jag inte kan få tag i en röd Amazon.
_Morgan_ skrev:Hahahahahah klockren historia. Verkar vart med om en del med den gamle 240:in :D
Jasså så du har inte fått den ännu.?!"?" Suck.. Inte kul att gå och vänta.. Då är det den som gäller på Kia träffen eller blire en 240?=)
Forumgrundare

7
Amazoner är kungliga. Svårt o få tag på fina bara. Men men nu blir det off topic Peter.. Skärpning :D
Är ju trots allt ett Kia forum vi besöker :)

9
Peter skrev:Är det inte en helt vanlig kickdown då?

Kommer ihåg min 240 automat (från Älmhult dessutom) med knapp på växelspaken som växlade ner ett steg när man skulle köra om. Kände mig som värsta Mad Max. Ja, jag var tjugo.
Ingen kick-down.

Det är KIA egna "smarta" lösning för att man inte ska köra lika bränsleslösande. Sista delen av gaspedalen (~5-10% skulle jag gissa) kräver hårdare tryck för att komma åt.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

10
Grief skrev:
Peter skrev:Är det inte en helt vanlig kickdown då?

Ingen kick-down.

Det är KIA egna "smarta" lösning för att man inte ska köra lika bränsleslösande. Sista delen av gaspedalen (~5-10% skulle jag gissa) kräver hårdare tryck för att komma åt.

gäller detta alla KIA eller endast nyare årsmodeller?
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld