Läste i Teknikens Värld om Partikelfilterbyte.
Det skall tydligen vara fruktansvärt dyrt. 15-20 tusen kr är inget ovanligt.
En del filter håller bilen ut och andra ca 15000 mil.
Någon som vet vad som gäller för Kia ?
Det är ju ett tag kvar men ändå intressant att veta.
Annons
Re: Partikelfilter
2Jag pratade med Kia när jag var där och har för mig att det ska hålla bilens livslängd.
Sedan är det intressant med 15,000 mil. Många nya bilar räknar man inte ska hålla så länge. Äldre bilar gjordes för att köras för evigt medan en ny bil ska "återvinnas" efter cirka tio år. 15,000 mil är för en normal användare 15 år, för mig är det 30 år. Om min Kia fortfarande rullar efter 30 år ska jag personligen äta upp min hatt som jag antar att jag äger då.
Sedan är det intressant med 15,000 mil. Många nya bilar räknar man inte ska hålla så länge. Äldre bilar gjordes för att köras för evigt medan en ny bil ska "återvinnas" efter cirka tio år. 15,000 mil är för en normal användare 15 år, för mig är det 30 år. Om min Kia fortfarande rullar efter 30 år ska jag personligen äta upp min hatt som jag antar att jag äger då.
kalle2345 skrev:Läste i Teknikens Värld om Partikelfilterbyte.
Det skall tydligen vara fruktansvärt dyrt. 15-20 tusen kr är inget ovanligt.
En del filter håller bilen ut och andra ca 15000 mil.
Någon som vet vad som gäller för Kia ?
Det är ju ett tag kvar men ändå intressant att veta.
3Det är lösningen med partikelfilter som produceras av PSA. Altså de filter som sitter i Volvo och Fords fyrcylindriga motorer och i Peugeots dieslar som måste bytas några gånger under bilens livstid, till ganska stora kostnader.
I Kia sitter det filter från Bosch och det är samma som sitter i Volvos femcylindriga motorer och i Audi. Det filtret är helt servicefritt och ska hålla bilens livslängd.
Den stora skillnaden mellan dessa två lösningar är att filtrena som produceras av PSA har en vätska som sprutas in under regenerering, vilket gör att motorn intebehöver bry sig att gå in i regenereringsläga vilket sprar lite bränsle. Denna vätska är supergiftig och fylls på vid service. Även den vätskan är ganska så dyr och höjer servicekostnaden rejält.
I Kia sitter det filter från Bosch och det är samma som sitter i Volvos femcylindriga motorer och i Audi. Det filtret är helt servicefritt och ska hålla bilens livslängd.
Den stora skillnaden mellan dessa två lösningar är att filtrena som produceras av PSA har en vätska som sprutas in under regenerering, vilket gör att motorn intebehöver bry sig att gå in i regenereringsläga vilket sprar lite bränsle. Denna vätska är supergiftig och fylls på vid service. Även den vätskan är ganska så dyr och höjer servicekostnaden rejält.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
4Ett förtydligande: Volvo och Ford med 4-cylindriga PSA (Peugeot) motorer.JohanL skrev:..Det är lösningen med partikelfilter som produceras av PSA. Altså de filter som sitter i Volvo och Fords fyrcylindriga motorer och i Peugeots dieslar som måste bytas några gånger under bilens livstid, till ganska stora kostnader...
Volvo har inga egna 4-cylindriga dieselmotorer.
Kia cee'd 1.6 CRDI Komfort 2010, svart metallic
5Helt rätt Anders!
7ett tillägg som jag hörde ganska så nyss.
Dieslar med partikelfilter som ofta kör korta sträckor utan att få gå upp i temp kan slita ut de outslitliga filtrena ganska så fort (< 15 000 mil). Detta beroende på att en kallstart sotar mer än vad flera mils körning gör. Det sotet som bildas vid kallstart är även svårare att bränna bort och lämnar mer rester. Får sedan motorn ovanpå det inte gå upp i temp så är avgaserna kalla och ingen passiv regenerering kan ske.
Dieslar med partikelfilter som ofta kör korta sträckor utan att få gå upp i temp kan slita ut de outslitliga filtrena ganska så fort (< 15 000 mil). Detta beroende på att en kallstart sotar mer än vad flera mils körning gör. Det sotet som bildas vid kallstart är även svårare att bränna bort och lämnar mer rester. Får sedan motorn ovanpå det inte gå upp i temp så är avgaserna kalla och ingen passiv regenerering kan ske.