Annons

Spolarvätska vid leverans

1
Kom på att detta är något som jag kan fråga er om.
När jag hämtade min cee´d i maj så konstaterade jag snabbt att spolarvätskan nog hade den vidrigaste doft jag varit med om (i alla fall vad gäller spolarvätska). Jag körde slut på någon liter och fyllde på med vatten för att dämpa doften lite.

Nu jobbar jag stenhårt på att köra slut det sista så jag kan fylla på min egen blandning och på så sätt slippa detta hemska.

Är det Kia som har denna spolarvätska som orginal som luktar så illa, för i såfall så borde ni alla ha tänkt på detta? Eller är det bilfirman som jag köpte bilen av som fyllt på med någon djävulsbrygd?

Är det någon som har koll på volymen i spolartanken? Hur mycket är det kvar när varningen börjar lysa?
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Annons

Re: Spolarvätska vid leverans

2
JohanL skrev:Kom på att detta är något som jag kan fråga er om.
När jag hämtade min cee´d i maj så konstaterade jag snabbt att spolarvätskan nog hade den vidrigaste doft jag varit med om (i alla fall vad gäller spolarvätska). Jag körde slut på någon liter och fyllde på med vatten för att dämpa doften lite.

Nu jobbar jag stenhårt på att köra slut det sista så jag kan fylla på min egen blandning och på så sätt slippa detta hemska.

Är det Kia som har denna spolarvätska som orginal som luktar så illa, för i såfall så borde ni alla ha tänkt på detta? Eller är det bilfirman som jag köpte bilen av som fyllt på med någon djävulsbrygd?

Är det någon som har koll på volymen i spolartanken? Hur mycket är det kvar när varningen börjar lysa?
Det är väl verkstaden som ska fylla på vid leveransservice.

5
När vi hämta ut våran så lukta spolarvätskan verkligen illa :P.. typ sommar kväll med blandning av bakfylla :P haha! Men efter ihärdigt spolande under sommaren så fick man äntligen lagom till vintern kom i sin egna blandning :twisted:
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

6
Den stinker sannerligen!

Däremot är den riktigt lågtempad, i helgen hade jag -31 när vi skulle åka hem från Sälen och den var hur flytande som helst. Farsans Statoil-blandade i hans Passat ska klara -30 var däremot helt och totalt fryst.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

7
Även vi hade en mysko spolarvätska i vår bil.
Till en början tyckte jag att den luktade riktigt gott. Typ citron aktigt.
Men nu så här 300 mil senare så bara avskyr jag den.

Valde häromdagen att spola ut all spolarvätska på bakrutan för att komma ifrån lukten.
Köpte sedan den hederliga vanliga s-vätskan och spolade några gånger. Nu luktar det betydligt godare iaf.

Så nej Kia byt spolarvätska säger jag bara :D
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se