Annons

Re: Re:

11
metchrille skrev:
xzeros skrev:Du kan välja komfort, sport och normal.

Sportläget ger mindre servoeffekt, komfort ger mycket servoeffekt och normal har hög effekt vid låga hastigheter och minskar effekten ju högre hastighet du håller.
Dvs om jag fattar/tolkar rätt då: Sport = motorväg, Komfort = statskörning Normal; blandad körning?

Vilken använder ni?
Jag gör det enkla, använder enbart komfort för att jag tycker det är skönast.

Den där knappen är bara en gimmick som endast ändrar trögheten i servon och det finns absolut inget sportigt med sportläget för utom att det känns som att styra en gammal amazon :lol: :lol:
Hade ju varit lite kul med en riktig sport knapp dock med mer exakt och snabbare styrning :)

Som ett tillägg så minskar servo effekten på både normal och komfort vid högre hastigheter, det kallas hastighetsberoende servo och finns i typ alla bilar med servo och då speciellt bilar med elektrisk servo.

EDIT: Det kanske ver exakt det xzeros menade att båda lägena blir trögare vid högre hastighet, bara jag som läste fort ;)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Annons

Re: Skillnad mellan gamla och nya ceeden

12
Tänkte väcka liv i denna tråden igen då jag går i tankarna att byta upp mig från en 2010:a SW till en 2013 dito.

Tankar från andra som gjort bytet?

Hur mycket mindre är egentligen bagaget? (Tycker själv det är svårt att få en uppfattning genom att bara titta och provköra)

Hur är det med plats där bak för barnstolar? Bättre/Sämre?

En jag pratade med beskrev det som att den ser mindre ut utifrån, men känns större inuti, ligger det nått i det?

Tacksam för alla svar och åsikter!

Re: Skillnad mellan gamla och nya ceeden

13
johelo skrev:Tänkte väcka liv i denna tråden igen då jag går i tankarna att byta upp mig från en 2010:a SW till en 2013 dito.

Tankar från andra som gjort bytet?

Hur mycket mindre är egentligen bagaget? (Tycker själv det är svårt att få en uppfattning genom att bara titta och provköra)

Hur är det med plats där bak för barnstolar? Bättre/Sämre?

En jag pratade med beskrev det som att den ser mindre ut utifrån, men känns större inuti, ligger det nått i det?

Tacksam för alla svar och åsikter!
Jag gjorde exakt ett sådant byte för någon månad sedan! 2010 till en sen 2013 som nu är ca 2,5 år gammal och är mkt nöjd med bytet! Tycker bilen är större i framsätet men något mindre i baksätet än 2010an! Bagaget är likvärdigt i storlek! Allt är bättre! Är ju faktiskt en helt annan bil! Komforten är mkt mjukare och bättre.

Det jag saknar är lastakyddsnätet och skulle jag klaga på något så är det att man kan få krångla med fläkten vid vissa väderförhållanden för att bilen inte skall imma på rutorna, det har jag märkt först nu när det varit mkt kallt
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: Skillnad mellan gamla och nya ceeden

14
frazze skrev: Jag gjorde exakt ett sådant byte för någon månad sedan! 2010 till en sen 2013 som nu är ca 2,5 år gammal och är mkt nöjd med bytet! Tycker bilen är större i framsätet men något mindre i baksätet än 2010an! Bagaget är likvärdigt i storlek! Allt är bättre! Är ju faktiskt en helt annan bil! Komforten är mkt mjukare och bättre.

Det jag saknar är lastakyddsnätet och skulle jag klaga på något så är det att man kan få krångla med fläkten vid vissa väderförhållanden för att bilen inte skall imma på rutorna, det har jag märkt först nu när det varit mkt kallt
Tack för svaret!

Du säger att den känns något mindre i baksätet. Är det benutrymmet du menar då?
Men du har ingen erfarenhet av barnstolar?

Re: Skillnad mellan gamla och nya ceeden

15
Har en -15 ceed sw. Jag är 185cm över havsnivå och har lillan som är 2 månader gammal i en Be Safe izi sleep bakåtvänd stol monterad i baksätet bakom förarstolen, det är precis så det går.
Man bör dock komma ihåg att stänga av den automatiska tillbakagången av sätet vid öppnandet av dörren om man har elsäte, när man har en person sittandes bak eller en barnstol monterad.

Jag kan sitta normalt utan att knäna tar i eller det känns trångt om jag sätter mig bakom förarstolen då den är inställd för mig.

I bagaget har vi gott om plats för barnvagnen vilket är en britax affinity med liggdel, inga problem att stuva in mer prylar, men britaxen är en av marknadens minst utrymmeskrävande vagnar när man fäller ihop den.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Skillnad mellan gamla och nya ceeden

16
Jag provkörde en ny Ceed SW GT Line häromkvällen och provmonterade då en Besafe I-Size i baksätet på passagerarsidan. Satte jag mig framför hade jag bättre utrymme för benen i den än i vår Passat -07 med likadan installation...det var iaf inte sämre.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Skillnad mellan gamla och nya ceeden

17
johelo skrev:
frazze skrev: Jag gjorde exakt ett sådant byte för någon månad sedan! 2010 till en sen 2013 som nu är ca 2,5 år gammal och är mkt nöjd med bytet! Tycker bilen är större i framsätet men något mindre i baksätet än 2010an! Bagaget är likvärdigt i storlek! Allt är bättre! Är ju faktiskt en helt annan bil! Komforten är mkt mjukare och bättre.

Det jag saknar är lastakyddsnätet och skulle jag klaga på något så är det att man kan få krångla med fläkten vid vissa väderförhållanden för att bilen inte skall imma på rutorna, det har jag märkt först nu när det varit mkt kallt
Tack för svaret!

Du säger att den känns något mindre i baksätet. Är det benutrymmet du menar då?
Men du har ingen erfarenhet av barnstolar?
I min 2013 har vi 2st framåtvända stolar för lite större barn! I min 2010 hade vi de första stolarna och det var inga problem bakåtvänd eller ej! Tror det går fint i nya också men den är lite trängre i baksätet helt klart ... Så är det bara
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: Skillnad mellan gamla och nya ceeden

18
Hej!

Går även jag i bilbytar tankar. Har fått upp ögonen för kia ceed men blir inte klok på om jag ska välja den nya, eller lite äldre modellen. Tycker att 2010-2012 års modeller ser både trevliga ut och ligger riktigt bra i pris. Men så har jag mer och mer börjat snegla på 2013 års modell och börjat gilla den. Vad tycker ni som har erfarenhet av dessa bilar? Duger den äldre modellen eller ska man lägga lite mer pengar på den nyare? De är ju en del mer pengar som måste till och är de värt det?

Ni som har 2013 modellen är ni fortfarande lika nöjda?

Re: Skillnad mellan gamla och nya ceeden

19
Tycker helt klart att du ska gå på den nya modellen(Facelift) 2013-2015. Hela bilen känns betydligt mer påkostad och kvalitén känns mycket högre.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"