Annons

Re: Nya Kia ceed SW Gt-Line

71
När det gäller val av försäkringsbolag så kan det finnas vissa fördelar att ta KIA-försäkringen som administreras av IF. Gör man det så ligger allt i samma bolag när något händer. Det blir inga problem med vilken del av försäkringen som ska ta skadan. Har krockat med vilt 2 gånger de senaste åren och fått mycket bra service och hjälp vid de tillfällena från IF. Krockade med ett vildsvin i 100 km/h utanför Kisa en mörk höstkväll för 5 år sen, med en räv strax innan Ringarum för 2 år sen. Blev påkörd av en mötande bil i sidan som höll 160 minst där det är 70 km i höstas söder om Söderköping. Backspegeln försvann och men jag är glad att det inte tog front i front. Den som körde på smet från platsen. IF (KIA) är inte billigast men den höga servicenivån har inte bara varit uppskattat av mig utan jag har vid varje skadetillfälle blivit förvånad över hur bra bemötande jag fått av försäkringsbolaget. Jag vill inte påstå att andra bolag är sämre men jag en är rätt kund nöjd trots att det inte är det billigaste alternativet.
KIA Cee'd 1,6 CRDi SW GT Line -2016, Skoda Fabia 1,6 TDI CR 2011
Annons

72
Ett standard fel på SE edition 2 samt GT-line verkar vara att höger backspegel inta alltid fälls ut när man startar bilen. Man får trycka på knappen för backspeglarna några gånger så fungerar det. Har en bekant med SE 2 som har samma problem. Det händer bara vid enstaka tillfällen.

73
Hade nog föredragit enkelt utblås av avgaserna före dubbelt. Röret på GT-line blir dubbelt under bakre kofångaren. Såg att det i övergången från enkelt till dubbelt redan börjat rosta i svetsskarven däri mellan efter 290 mil. En rätt idiotisk finess !

74
kiasvestr skrev:Ett standard fel på SE edition 2 samt GT-line verkar vara att höger backspegel inta alltid fälls ut när man startar bilen. Man får trycka på knappen för backspeglarna några gånger så fungerar det. Har en bekant med SE 2 som har samma problem. Det händer bara vid enstaka tillfällen.
Kännt problem hos kia och går på garanti. mekanikern jag pratade med trodde det var något vid monteringen av elmotorn, att något av kolen kärvar i den, för om man knackar lite lätt på spegeln brukar motorn dra igång och fälla ut.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

75
silverkillen skrev:Någon mer som ibland får en tyst radio och handsfree vid start av bilen, allt startar som det ska och ser normalt ut men det kommer inget ljud.
Får starta om bilen 1-3 gånger för att det ska komma ljud
Gäller 2016 ceed sw gt line
Hände mig häromdagen också, åkte till handlaren. Stängde där av bilen, startade upp igen. Då gick den som vanligt igen(?).
Kia Cee'd Sportswagon 1,6CRDi DCT7 GT-Line -2016

76
Hej igen då!
Eftersom det inte kommer med nått reservhjul numera,utan ett repairkit om man nu skulle få punktering.
Någon som vet om den följer med när man får ut sin bil eller om man måste köpa den som tillbehör?

En annan sak som gör mej fundersam när det gäller tillbehör,var in på en Kia verkstad/reservdelar i Bålsta
så ville dom ha 2340:- för ett tackräcke till bilen.
Laddar man ner Kia´s tillbehör för bilen kostar en ca:1700:-
Kan det va så att det skiljer mellan olika butiker kontra broschyren?

Någon som har en aning om detta
Nya Kia Ceed Sw GT-Line 2016

77
Hej!

Jag bad om ett reservhjul, det skulle kosta ca 1000 kr. Men då var jag sen tvungen att jaga domkraft och lite annat så jag struntade i det. Reparationssatsen ligger i bakluckan som standard. Sen hänvisar de även till Kia Assistans om det händer något, det ingår första åren.

Kias prislista är väl som alla andra prislistor från generalagenter, "rekomenderat cirkapris" så ÅF kan sen sätta vilka priser de vill. Kan nog vara värt att ringa runt och kolla eller köpa annat fabrikat.

Kilkenny skrev:Hej igen då!
Eftersom det inte kommer med nått reservhjul numera,utan ett repairkit om man nu skulle få punktering.
Någon som vet om den följer med när man får ut sin bil eller om man måste köpa den som tillbehör?

En annan sak som gör mej fundersam när det gäller tillbehör,var in på en Kia verkstad/reservdelar i Bålsta
så ville dom ha 2340:- för ett tackräcke till bilen.
Laddar man ner Kia´s tillbehör för bilen kostar en ca:1700:-
Kan det va så att det skiljer mellan olika butiker kontra broschyren?

Någon som har en aning om detta
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re:

80
Många nya bilar som levereras med reparationssats och kompressor istället för reservhjul. Jag blev lite förvånad att det var reservhjul till min förra Kia Ceed SW 2011, då många andra märken hade slutat med det då.

HellboyElvis skrev:Be att få? Det SKA ingå om du inte har ett reservhjul...
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver