Annons

Nybilsgarantin

1
Hej, råkade ut för något slags motorhaveri igår på vägen hem från jobbet. När jag svängde ner på gården kände jag att det lukta olja. Slog av bilen och gick in för middag. En stund senare gick jag ut för att kolla på bilen och såg då att hela baksidan av motorn var dränkt i olja. Tog lös plast kåpan på motorn och såg att spridarna bada i olja. En oljepöl under bilen och torrt på stickan. Verkstan tror att det är vevhusventilationen som frysit och att det då har tryckt nån packbox. Frågade då om detta skulle gå på garantin och i normala fall ska det göra det svara dom, men dom kan neka om bilen körts i för kallt väder. Nu bor jag ju i norrbotten och tempraturer -30 är inget ovanligt. Då ska dom nog inte sälja sina bilar vid dom här breddgraderna i så fall. Ska bli intressant att se vad dom beslutar.
Kia Ceed eco dynamics 2011
Annons

Re: Nybilsgarantin

2
Borde helt klart gå på garantin. Något annat vore riktigt illa.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

3
Om de strular så anmäl till arn.

För blev du upplyst vid försäljning eller via manualen att bilen har ett temperaturområde den FÅR brukas inom för att garantin ska gälla? om inte är det bara för dom att laga.

Kollade manualen och där finns en blandningsrekommendation för kylvätskan, den graderas ned till -45°, då skall kylvätskan ha blandats med 65% glykol.

Det får man väl tolka som att bilen är ok att bruka ned till den tempen utan bekymmer.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

4
Verkstads killen sa att det kan stå i instruktionsboken om vid vilka tempraturer bilen får användas men jag kan inte minnas att jag sett något om det. Den har läkt lite innan, några droppar på marken och den skulle in på verkstan den 18/1 för kontroll för det, när nu detta hände. Och då har det varit milt väder. Så det känns som att det kan vara något annat än vevhusventilationen. Det har blivit några verkstads besök under det år som jag haft bilen. Trasig bromsljus kontakt, strul med antisladd, byte krägningshämmar stag, byte metallbanden som håller bränsletanken, trasig ventilkåpspakning och nu det här. Allt under ett år. Första kian jag ägt och kan nog bli den sista.
Kia Ceed eco dynamics 2011