Är ny här på forumet. Vi hämtade ut vår nya cee'd 1.6 Crdi Byte Bluemetallic igår. En trevlig bil med en mycket trevlig motor som jag hittills kört ca 18 mil med.
Har dock en fråga. När jag sitter i bilen så upplever jag att ratten inte är centrerad helt korrekt, det känns som om att högra delen av ratten är närmare föraren än vänstra delen. Alltså att rattens förlängda centrumlinje ligger till vänster om föraren. Påpekade detta till försäljaren på telefon som sade att ratten på cee'd helt enkelt är sådan, delvis pga. konstruktionen är anpassad för både höger- och vänsterstyrda bilar.
Detta tyckte jag lät lite skumt, så var idag hos en annan bilfirma där jag provsatt två liknande bilar. Samma sak med dessa två bilar också!
Har aldrig någonsin sett detta på någon annan bil.
Utöver detta så drar bilen till vänster, lite skumt på en ny bil.
På instrumentbrädan fanns det också 2-3 små bulor, också skumt då det är en ny bil vi pratar om.
En annan kul konstruktionslösning är damasken som sitter vid rattstången, som man ser när man ställer in ratten. På de flesta andra bilar sitter det en heltäckande damask mellan rattstången och panelen. På cee'd är det istället två gummi flärpar vilket gör att om man drar ut ratten helt och hållet så ser man rakt in i kabelhärvan bakom panelen. Lite väl budget....