Annons

Just hämtat ut vår nya cee'd 1.6 Crdi - Lite frågor

1
Hej!
Är ny här på forumet. Vi hämtade ut vår nya cee'd 1.6 Crdi Byte Bluemetallic igår. En trevlig bil med en mycket trevlig motor som jag hittills kört ca 18 mil med.

Har dock en fråga. När jag sitter i bilen så upplever jag att ratten inte är centrerad helt korrekt, det känns som om att högra delen av ratten är närmare föraren än vänstra delen. Alltså att rattens förlängda centrumlinje ligger till vänster om föraren. Påpekade detta till försäljaren på telefon som sade att ratten på cee'd helt enkelt är sådan, delvis pga. konstruktionen är anpassad för både höger- och vänsterstyrda bilar.

Detta tyckte jag lät lite skumt, så var idag hos en annan bilfirma där jag provsatt två liknande bilar. Samma sak med dessa två bilar också! :shock: Vill då fråga er, har ni detta problem på er cee'd?

Har aldrig någonsin sett detta på någon annan bil.

Utöver detta så drar bilen till vänster, lite skumt på en ny bil.

På instrumentbrädan fanns det också 2-3 små bulor, också skumt då det är en ny bil vi pratar om.

En annan kul konstruktionslösning är damasken som sitter vid rattstången, som man ser när man ställer in ratten. På de flesta andra bilar sitter det en heltäckande damask mellan rattstången och panelen. På cee'd är det istället två gummi flärpar vilket gör att om man drar ut ratten helt och hållet så ser man rakt in i kabelhärvan bakom panelen. Lite väl budget....
Annons

Re: Just hämtat ut vår nya cee'd 1.6 Crdi - Lite frågor

2
Ditt första problem med ratten, nä har aldrig tänkt på detta.

Ditt problem nummer två, vänta tills nästa service eller våren med att åtgärda detta. Bättra att de ställer in axlarna med riktiga sommardäcken på. Har du kolllat så att det är rätt däcks tryck på vinterdäcken runt om?

Fota småbubblorna och lägga upp här ;)

Det med damaskern låter skumt, vi måste ha helt olika bilar?! Inget jag tänkt på överhuvudtaget. Vill du inte se kablar bakom ratten när du ligger på golvet i din bil skulle du ha kollat detta innan :lol:

Var lite petig med min bil som du i början oxå, alla stör vi väl oss på olika saker. Vänta tills våren eller nästa service så har du säkert släppt det mesta av "problemen" Å bara koncentrerar dig på det vesäntliga.
[i][b][color=#008000]eco [/color][color=#404040]ceed sw -10:a[/color][/b][/i]

3
josef1987 skrev:Hej!
Är ny här på forumet. Vi hämtade ut vår nya cee'd 1.6 Crdi Byte Bluemetallic igår. En trevlig bil med en mycket trevlig motor som jag hittills kört ca 18 mil med.

Har dock en fråga. När jag sitter i bilen så upplever jag att ratten inte är centrerad helt korrekt, det känns som om att högra delen av ratten är närmare föraren än vänstra delen. Alltså att rattens förlängda centrumlinje ligger till vänster om föraren. Påpekade detta till försäljaren på telefon som sade att ratten på cee'd helt enkelt är sådan, delvis pga. konstruktionen är anpassad för både höger- och vänsterstyrda bilar.

Detta tyckte jag lät lite skumt, så var idag hos en annan bilfirma där jag provsatt två liknande bilar. Samma sak med dessa två bilar också! :shock: Vill då fråga er, har ni detta problem på er cee'd?

Har aldrig någonsin sett detta på någon annan bil.

Utöver detta så drar bilen till vänster, lite skumt på en ny bil.

På instrumentbrädan fanns det också 2-3 små bulor, också skumt då det är en ny bil vi pratar om.

En annan kul konstruktionslösning är damasken som sitter vid rattstången, som man ser när man ställer in ratten. På de flesta andra bilar sitter det en heltäckande damask mellan rattstången och panelen. På cee'd är det istället två gummi flärpar vilket gör att om man drar ut ratten helt och hållet så ser man rakt in i kabelhärvan bakom panelen. Lite väl budget....
Ceed är välkända för sin "sneda"/ icke centrerade ratt. Det var faktiskt det första en kollega sade när jag hade köpt bilen, "jaså, du har skaffat en sådan där snedrattsbil" :D
Så är det på alla Ceed:ar, både före och efter faceliften. Har hört samma sak som du, att det är en del av konstruktionen.
Personligen har jag inte stört mig alls på den ej centrerade ratten, du vänjer dig säkert efter ett tag.

Min bil drar till höger, får kolla upp detta till våren när sommardäcken sitter på.
Men att bilen drar åt något håll vid leverans skall du givetvis inte gå med på. Be din ÅF kolla hjulinställningen.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

6
Hej igen! Tack för era svar.

Har nu haft bilen i snart 2 veckor och kört ca 80mil.

Jag gillar bilen skarpt, definitivt mycket bil för pengarna!

Dock så har jag upplevt och märkt ett par fel som stör mig en del, skall kontakta bilfirman på måndag men behöver eran feedback ifall ni också har detta på era bilar så att jag kan veta om det just min bil det är så på eller om det är så på alla cee'd modeller.

Följande har jag upptäckt/upplevt:

1. Bilen drar till vänster på alla underlag, om jag håller ratten rakt på plant underlag har den en tendens att gå till vänster.

2. På instrumentpanelen har jag upptäckt ett par små luftbubblor på lite olika ställen 4-5 st.

3. Där vindrutan och instrumentpanelen möts går det en svart skumgummi list längs hela kanten. ungefär vid mitten av panelen så försvinner denna list ned under panelen för att sedan dyka upp igen vid högerkanten, går eran list så också på era bilar?

4. Originaldäcken Michelin är på 205/55 16. Vid köpet fick vi även ett par nya dubbdäck original KIA fälg som är 185/65 15. Jag upplever att dessa däck ser lite små ut. Enligt reg.beviset skall dock 185/65 15 däck användas. Är då 205/55 16 för stort för bilen? Rullomkretsen påverkar ju bla a milantal, hastighet osv.

5. Vid vänstra bakre C-stolpen upptäckte jag 2 små gropar i lacken, diametern är på ca 1-2 mm.
När jag påpekade detta för försäljaren svarade han bara att "lacken är sådan"

6. Fukt i strålkastarhuset.

7. Stänkskydden är för små. Blästrar en hel del.

8. Ratten sitter snett, vilket jag även skrev i mitt inledande inlägg.

Dessa fel har uppkommit för att sedan försvinna :?: :

1. När man öppnade höger bakdörr tändes ej innebelysningen. Fungerade med resten av dörrarna.

2. När man drar ut nyckeln ut tändningen efter att man stängt av bilen så släcks inte positionsljusen och instrumentbelysningen. Detta fungerar dock nu efter ett par dagar.

7
Tack för att du skrev att ratten sitter snett, nu tänker man på det hela tiden! ;) .
Alla sitter snett, ni som säger att eran sitter rakt förstår nog inte vad vi menar med snett.. :D

Fukt i strålkastarna har jag oxå sen ny, rätt mysko att det ska behöva vara så. Men ska upp det på första servicen.

Sen sitter med förarstol löst, är lite glapp i fram/bak. Kia har inte kommit på nån lösning på detta.

Det mest irriterande är det skallrande insynskyddet(tror jag att det är). Blir galen om man åker i baksätet..

Annars tycker jag att helheten är grym på bilen, suverän motor och växellåda. :D
Cee´d Crdi SW-10a

8
Har en ny KIA Ceed SW 2011 som rulat ca 20 mil nu. Såg i går att det var fukt i ena strålkastarhuset. Då är vi minst tre på detta "lilla" forum som har drabbats av detta, så det börjar likna ett typ-problem.

Någon som har fått besked från KIA verkstad om de känner till detta och har en lösning?

För att ballansera denna lilla anmärkning vill jag påpeka att jag är väldigt nöjd med bilen i övrigt. ;)

9
lhasa skrev:Har en ny KIA Ceed SW 2011 som rulat ca 20 mil nu. Såg i går att det var fukt i ena strålkastarhuset. Då är vi minst tre på detta "lilla" forum som har drabbats av detta, så det börjar likna ett typ-problem.

Någon som har fått besked från KIA verkstad om de känner till detta och har en lösning?

För att ballansera denna lilla anmärkning vill jag påpeka att jag är väldigt nöjd med bilen i övrigt. ;)
Har till och från haft fukt i strålkastarna i 2 år och 4 månader, försvinner efter att man kört en stund. Inget verkstaden brytt sig om att göra någonting åt.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]