Annons

Lång repa i glaset i vindrutan

1
:(
Efter att ha kört i ruskväder från Göteborg hem till Uppsala ser jag att jag fått en lån repa i form av en båge, mitt framför förarplatsen.
En vass liten sten måste ha fastnat i vindrutetorkaren och åkt fram och tillbaka i samma bana och lämnat en repa efter sig.

Finns det nåt sätt att fixa/dölja sånt här?
Annons

Re: Lång repa i glaset i vindrutan

4
:-)
Självklart kollade jag bladet. Bara mjukt gummiblad precis som det ska vara. Inget spår kvar av stenen som måste ha varit där.

Surt att behöva dra en självrisk bara för en sån sak.

Fråga: Jag antar att man inte måste göra bytet nu omedelbart, utan kan ta kostnaden (och inlämnandet av bilen) när man vill, t.ex. om nåt år, om repan inte stör mig?

Fråga: Ungefär hur lång tid tar det för en glasverkstad att utföra bytet? Dvs hur länge kan jag förvänta mig att vara utan bilen?

5
När jag bytt ruta så brukar glasmästaren vilja veta när skadan uppstod. Förmodligen är det en uppgift som försäkringsbolaget vill ha. Sen att det att det datumet var för över ett halvår sedan har de inte sagt något om. Sen vet jag iofs inte om det krävs en skada som skulle få en anmärkning på besiktningen för att man skall få byta ruta på försäkringen. Nu gissar jag dock att glasmästaren inte är så kinkig på det för han/hon har ju allt att vinna på att byta den.

När jag har bytt ruta så har jag lämnat bilen på morgonen, fått en lånebil och hämtat bilen på eftermiddagen samma dag.
Kia Niro PP2 2017

7
Inte säkert att försäkringen täcker en sådan sak som en repa.
Vissa bolag kan gå med på det utan tjöt. Men oftast krävs det en skada så som ett stenskott för att täcka detta. Kostnaden beror på viker bolag man har. Antingen en fast självrisk på 1500:- - 2000:- eller så är det en procent baserad självrisk. Alltså viss procent på hela beloppet.
Hur lång tid tar det då?? Vissa vill ha bilen i 2 timmar, andra vill ha bilen i 1 dygn. Men dom flesta löser det på några timmar.
Går att polera vissa skador. Men då rör det sig om små repor och inte i synfältet. Detta pga att det blir ett optiskt fel när man polerar. Man tar ju bort material från glaset när man polerar.

Dom seriösa glasmästarna vill att allt ska gå rätt till, Då försäkringsbolagen är deras största kund. Så man vill ju inte blåsa dom på något sett.

Jobbar som bilglasmästare.
Kia Sportage 1.7 2017
Kia Rio 1.4 2012

9
Hade jag varit dig så hade jag väntat om nu inte repan stör dig när du kör!
Jag fick ett stenskott i min ruta för nog ett år sedan som blivit en rejäl spricka tvärs över mot föraren nu, men inte dax för Besiktning än ;)
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)