Annons

Byta bil var 3e år

1
Hej,

är det någon som byter bil var tredje år? Vi har börjat fundera på om det inte kan vara rätt bra.

Vi har köpt en ny Ceed SW CRDi 1.6 komfort + vinterhjul och som jag förstått det kan man få ut någon stans mellan 110-120k efter tre år. Vi köpte den för 203k inkl metalic och lackkonservering. Så det betyder att vi ungefär behöver spara ihop 93k under tre år. Alltså ca 2600kr/månad. Vi har inget lån på bilen i dagsläget.

Vi kör ungefär 1-1.5k mil om året så man behöver ju bara serva den varannat år. Alltså en gång under de tre åren.

Ett annat alternativ hade ju varit att ha kvar den tills den är skrot, men hur kul är det. Samt att det säkert kommer uppstå reparationskostander framledes som kanske tom överstiger 31k per år?

Fördelen vi ser det är att vi altid har en ny driftsäker bil som har vagnskadegaranti. Samt att en ny bil luktar ju rätt gott! :) Varken jag eller sambon kan något om bilar så vi vill egentligen inte göra något själva alls.

Så är det någon som gör typ såhär och kan komma med erfarenheter samt tips? Eller låter allt helt galet bara?

Tacksam för svar.

//K
Annons

Re: Byta bil var 3e år

2
Vagnskadegaranti med en självrisk på 5625 kr, man kan fråga sig vad det är värt om olyckan är framme ;(

Hur mycket mer kostar en helförsäkring på 3 år med en normal självrisk? Säker inte mer än 5625 kr.

Kanske är värt detta:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=68&t=1510

Jag fick tillbaka 3625kr av Non-stop försäkringen + stillestånd efter en plåtskada.
Senast redigerad av Classe den 26 sep 2014, 19:20, redigerad totalt 2 gånger.
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019

Byta bil var 3e år

3
Jag har en ceed 2013, körde sönder sparklådan och självrisken hamna på 7000 spänn, inte kul. Ska teckna en backup försäkring för några kr i månaden det är det lätt värt. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

4
Var har du fått att man får upp till 120kkr för en beg. Ceed? Det är kanske vad de säljs för, inte vad man får.
Ska byta in min 2011 komfort mot en Ceed SW Hedin/Fifa edition. Räknar med att få max 85000-90000kr då har den iofs gått 8500mil.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Byta bil var 3e år

5
Ja kör man snudd på 3000 mil per år så kan man självklart inte räkna med något bra varken säljvärde eller inbytesvärde, trådskaparen kör knappt 1500 mil per år och det gör MYCKET på värdet. Så tyvärr vi stackare som kör mycket bil får räkna med sämre pengar. :/ själv passerade min bil 4000 mil idag på mindre än 1,5 år :(
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

6
Mja jag kollade lite på helförsäkringar nu. Skulle kosta mellan 10-11k per år för en försäkring med 3000kr i självrisk. Så det är ju inte gratis det heller tyvärr.

Jag har OKQ8s backup försäkring för 65kr per månad. Den tar också en del av självrisken som överstiger 3000kr. Samt med trygghansas Tryggamil försäkring så slipper man de första 3000kr också. Så det är ingen självrisk alls med vagnskadan. tryggamil kan man endast ha när den har vagnskadegaranti.

Angående värdet så tyckte jag inte alls 110-120k är så osannolikt om vi kör mellan 3000-4000 mil. Men där får någon som har bättre koll gärna berätta hur det är…