Annons
Annons

Re: Motorolja

2
Det står ju rekommenderas Shell Helix på motorn så det skulel nog jag köpt. Det viktiga är ju bara att oljan uppfyller de krav som ställs. Särkilt på en Diesel med partikelfilter.

Jag har dock inte hört att någon behövt göra extra påfyllningar på motorn. Verkar vara väldigt täta.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Motorolja

3
Hej

Tack för dit svar. På min motor står det inte nått om Shell däremot har jag sett att det är deras logga i instruktionsboken. Min ligger strax under mitten så det skulle kännas säkrast att fylla upp till max.
Enligt ÅF skulle det vara Midland oil i bilen från start.
Senast redigerad av robbe den 03 okt 2010, 20:55, redigerad totalt 1 gånger.
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2010

Re: Motorolja

5
Tänk på när ni kollar oljenivån att oljan är varm och att motorn varit avstängd i minst 10 minuter. En hel del olja försvinner upp i turbon och det kan se ut som om det fursvinnit rejält med olja om maninte väntar paått den ska rinan tillbaka.

Efter 700 mil så har oljan i alla fall blivit rejält svart. Det är rätt stor skillnad mot en bensin. Min har inta tagit mer än kanske ½mm olja.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Motorolja

6
Min har inte dragit någon olja på de 2300 mil bilen gått. Så motorn verkar, som någon redan konstaterat, vara mycket tät.

Efter 2300 mil är oljan precis becksvart. Men säger KIA att det är 3000 mils serviceintervall så är det väl det. Man får hoppas att de gjort grundliga tester innan de förlängde intervallet, innan my2010 hade väl samma motor 2000 mils intervall om jag inte missminner mig.

Vilken olja som används vid service beror nog på vilken oljeleverantör verkstaden har kontrakt med. Vet att vissa mindre verkstäder använder Midland, kanske någon av de större också?
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Motorolja

7
Kia har centralt skrivit kontrakt med Midland enligt ett gammalt pressmeddelande jag läste.

Bytesintervallet har förlängts från 2000 - 3000 för motorer av generation U2 eller senare. Dessa är inte exakt samma som U1 med 2000 mils intervall. 3000 mil på olja är ju väldigt länge, men tack vare dieselns stora oljevolym så ska det vara möjligt.

Att oljan är svart säger precis ingenting om hur sliten den är. Oljan kan vara klar och utsliten eller svart och nästan ny.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Motorolja

8
Fick idag annonsblad från Netto.
Man säljer 4l Shell Helixolja HX5 för 159kr.
Verkar vara en billig olja.
Är det den som KIA rekommenderar?
Tänkte köpa en dunk och ha att fylla på med om det behövs,
men den verkar ju tydligen inte dra mycket olja så det kanske inte behövs
fyllas på mellan servicarna.

Re: Motorolja

9
kalle2345 skrev:Fick idag annonsblad från Netto.
Man säljer 4l Shell Helixolja HX5 för 159kr.
Verkar vara en billig olja.
Är det den som KIA rekommenderar?
Tänkte köpa en dunk och ha att fylla på med om det behövs,
men den verkar ju tydligen inte dra mycket olja så det kanske inte behövs
fyllas på mellan servicarna.
Se bara tillatt du har en olja som minst uppfyller ACEA C3. Det gör inte den oljan som du skrev om. Har du i en olja som inte upfyller C3 så kan partikelfiltret gå sönder.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"