Annons

Re: Ny bil på gång - Köpråd av experterna

31
john_w skrev:
LarssaJ skrev:Hejsan ! Har en liten fråga angående turbon i Kia ceed sw crdi 08. , när jag var för 2 veckor sedan var och provkörde min "nya" Kia så kom just det där vinade ljudet ifrån turbon när jag stog på tomgång. Bilen har gått 9 tusen, går på garanti , nu till frågan ,

är det vanligt att den går sönder redan vid så låga mil ??
har stött på turboproblem på bilar med väsentliga lägre miltal, det har mycket med skötsel och körsätt. sedan ska bilen har rätt programvara också, vid 2010 så kom det uppdaterad programvara för just styrning av laddtryck/turbo, och den SKA vara i bilen om din bil varit servad på en aukt. Kia-verkstad vid eller efter den tidpunkten.

men det är inte säkert att det är ett problem. är du osäker, åk till din verkstad och be dom kontrollera turbon. är du fortfarande orolig kan du be dom ta bilder på inloppet och visa dig, det ska helst inte vara så mycket olja där. det sista kanske dom inte uppskattar så mycket, men skulle det vara min bil så skulle jag känna att man kan kräva det.
ett ev. glapp ska också kontrolleras, ett visst (0,1-0,2mm) glapp är OK.
Okej, fick turbon bytt så det lugnt,så imorgon äntligen ska jag hämta Hem efter 3 veckors väntetid :thumbup: