Annons

Re: Vinterdäck -Marknadsundersökning

11
Kör numera på odubbade vinterdäck med min Ford, funkar kanon i Västsverige.
Har tidigare kört på Michelin men var missnöjd med dem.
Bytte därför till testvinnaren Continental Conti TS830.
Helt suveräna däck, släpper sällan fästet som Michelin gjorde.

Tänker köpa likadana till min nya Kia framöver men skulle bli glad för tips på en snygg fälg
som tål vintern och som inte är alltför dyr.
Någon som kanske kan ladda upp bilder på Kia med snygga fälgar?
Annons

Re: Vinterdäck -Marknadsundersökning

13
kalle2345 skrev:Bilen har ju 16" sommarhjul.
Om man ämnar köra på dubbfria vinterhjul är det då inte
bättre att köra på 16" istället för 15".
Borde ju bli stabilare på torr vägg.
Eller är jag ute och cyklar.
Det kan nog stämma, men däremot så tappar du istället grepp i snö och is med bredare däck. En prioriteringsfråga som allt anant meddäck altså.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Vinterdäck -Marknadsundersökning

14
Jo jag förstår att smalare däck är bättre på snö och is men det gäller väl kanske mer dubbade däck.
Frågan är om det inte är bättre med 16" och lite bredare när det gäller just dubbfritt.
Det är ju nästan bara barmark man kör på därav valet av dubbfritt.
Det viktiga med vinterdäcket kontra sommardäcket är det mjuka gummit vid låg temp.
Undrar om en dimension bredare påverkar så mycket vad gäller fäste och framkomlighet.

Re: Vinterdäck -Marknadsundersökning

15
Ju smalare däck ju mindre yta som tyngden ligger på vilket ger bättre fäste på de flesta underlag. Sen blir stabiliteten lidande, därför har man öfta bredare däck på sommaren. Friktionsdäck tjänar ännu mer på att ha smala däck än dubbdäck då de har ett sämre grepp från början.

Men det är ju hur man prioriterar. Tar man bredare däck så tjänar man stabilitet på barmark med tappar grepp i snöslask och is. Precis som man tappar grepp på is med dubbfritt men tjänar ljudnivå och barmarksgrepp med dubbfritt.

JAg föredrar alltid att ha så smala däck som möjligt på vintern så de ofta är billigare, samt att man får bättre grepp i snösträngar och i snöslask. Bredare däck lyfter gärna vid snöslask och tapapr fästet helt.

Det är stor skillnad när man jämför olika dimensioner mellan varann med samma däck. Du tappar ungefär 10-15% fäste för varje centimeter bredare däck du väljer vid snöslask och is.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Vinterdäck -Marknadsundersökning

19
kalle2345 skrev:Stort och mycket bra däckstest i senaste Teknikens Värld.
Förra årets vinnare Continental Conti Winter Contact TS830 (Centraleuropeiskt odubbat)
kom tvåa
Efter att jag och frugan kört hela vintern med dessa däck så kan jag bara säga att vi är mycket nöjda.
Cee'd SW -10 oljebrännare med komfort
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"