Annons

Vinterdäck -Marknadsundersökning

1
Hej.
Då det drar ihop sig mot vintersäsongen så vore det intressant om alla här kunde skriva vilka vinterdäck ni kör med: Tillverkare, Modell, Dimension och om det är dubbat eller odubbat.

Sen ni som haft bilen en vinter, vilket inte jag har haft än, kan gärna få skriva sina erfarenheter om hur bilen och däcken fungerat.

Jag fick med följande däck till bilen:

Nordman RS, 185x65/R15, Odubbat.

Det är ju i Nordman Nokians gamla mönster hamnar, detta däcket är ju identiskt med gamla Nokian RSi, vilket bådar gott.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Annons

Re: Vinterdäck -Marknadsundersökning

3
Det var skönt att höra, man köpte ju dem lite som grisen i säcken.

Blankis finns det ju inga dubbfria som reder upp. Bränsleförbrukningen minskar ju sannolikt på grund av den mindre dimensionen på däcken jämfört med sommarsulorna.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Vinterdäck -Marknadsundersökning

6
Continental Conti Viking Contact5 har jag på Enzo fälgar (vinterbeständiga). Tog mig obehindrat fram i 2 dm snö i vintras. Även snömodd med blankis under, fast där gjorde ju snön ovanpå sitt också. I övrigt är jag grymt nöjd med däcken. Tystare och drar mindre än skräpdäcken som kom med bilen (sommardäcken alltså).
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Vinterdäck -Marknadsundersökning

7
rover77 skrev:Kanske en korkad fråga men drar bilen mindre soppa pga mindre hjul?? Alltså nu har jag 205/55-16 om jag bytar till 185/65-15 dricker den mindre då?
Rulldiametern på 185:orna är mindre (1,6%) så du kommer längre på trippmätaren med vinterdäcken än sommardäcken. Så i verkligheten borde bilen dra mer då motorn måste varva mer. Mätt på verklig sträcka beror en eventuell minskning av bränsleförbrukningen förmodligen på smalare däck
med ett lägre rullmotstånd än sommardäcken.
cee'd SW CRDI Business -10

Re: Vinterdäck -Marknadsundersökning

9
rover77 skrev:Kanske en korkad fråga men drar bilen mindre soppa pga mindre hjul?? Alltså nu har jag 205/55-16 om jag bytar till 185/65-15 dricker den mindre då?
Smalare däck drar nästan alltid mindre bränsle än bredare på grund av en mindre kontaktyta. Jämför med cykelhjul där ett sportdäck rullar fruktansvärt mycket lättare än ett mountainbike däck.

Kia ceed är ju specad med 185/65R15 i orginal vilket säkert är en av orsakerna till att den specade förbrukningen är lägre än vår uppmätta.

För vinterdäck är det ju eftersträvansvärt med smalare däck då de ger högre marktryck per ytenhet och skär igenom snö och slask bättre.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"