Annons

Från Peugeot 807 till Carnival

1
Hej, ny här på forumet.
Jag var ganska trött på min Peugeot 807 och letade länge efter en vettig sju-sitsig bil med sju riktiga stolar.
Utbudet blev då ganska begränsat då nyare bilar spar på storleken och har en mindre stol i mitten på rad två. Till slut stod valet mellan VW Sharan, Ford Galaxy, Voyager och Carnival. Jag föll för Carnivalen och tyckte den var ett vettigt alternativ, hittade en fin begagnad 2010 med endast 6000 mil på mätaren.

Har nu haft bilen drygt en månad och gillar det mesta med den men tyvärr till min förtvivlan så har jag precis fått bekräftat att den 7-åriga garantin på min bil gick ut redan vid service 2 då den utfördes tre månader för sent.

Tråkigast av allt är att Kia Sverige inte kan medge att de utrycker sig VÄLDIGT dåligt och i min mening helt felaktigt i serviceboken om vad som gäller för att upprätthålla garatin.
Kia utrycker sig enligt nedan i serviceboken:
Service ska utföras enligt det som först inträffar, körsträckan eller årligen.
För Carnival Crdi gäller körsträckan 2000 mil, vilket också var felaktigt ikryssat till 1500 i min servicebok.

Bilen har blivit servad årligen och enligt intervallerna 2, 4 och 6 tusen mil:
2011-04-13 - 1500mil - (lite för tidigt men detta pga felaktigt intervall angiven i servicebok)
2012-09-20 - 3900mil
2013-07-30 - 6100mil

Om nu Kia menar att service ska utföras tidsmässigt ifrån leveransdatum respektive senaste servicedatum så bör man absolut skriva det och inte som man utrycker sig årligen.
De bör även förtydliga att intervallen gäller ifrån senaste service så att man inte misstolkar och går på 2, 4, 6-tusen mil för tex Carnivalen.

Långt intro för mig här i forumet :-)
Vad blir nu kontentan av det hela för min egen del?
Jo om jag behåller bilen som jag faktiskt vill då den passar mig perfekt och är i väldigt fint skick så kommer jag absolut inte göra min service hos Kia eller enligt deras tidsmässiga krav.
Jag kör ca 1000 mil om året och kommer då serva den vartannat år istället för varje år...stupid or not, you tell me.

/J