Annons

Eluttaget

1
Hej

Har hunnit köra 18 mil och första felet upptäcktes idag :( Skulle koppla in GPS'en i 12v-uttaget,
men inte en endaste volt fanns där. Säkringen hel. (uttaget i skuffen funkar bra) Någon som har haft samma fel?
2018 cee'd SW GDi
fd. 2010 cee'd SW CRDi
Annons

Re: Eluttaget

2
Hej Lester!
Lite knasig fråga, har du startat bilen när du kollar om det finns någon spänning i uttaget? Det främre uttaget går via tändningsnyckeln och det bakre uttaget är kopplat direkt till batteriet! Fråga mig inte varför det är så knasigt.
Lycka till med felsökningen!
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 KOMFORT DRAGKROK SILVERMETALLIC

3
Felingen skrev:Hej Lester!
Lite knasig fråga, har du startat bilen när du kollar om det finns någon spänning i uttaget? Det främre uttaget går via tändningsnyckeln och det bakre uttaget är kopplat direkt till batteriet! Fråga mig inte varför det är så knasigt.
Lycka till med felsökningen!
Jo, jag läste mig till hur det är tänkt att funka, men det främre är stendött.
2018 cee'd SW GDi
fd. 2010 cee'd SW CRDi

4
Lester skrev:Hej

Har hunnit köra 18 mil och första felet upptäcktes idag :( Skulle koppla in GPS'en i 12v-uttaget,
men inte en endaste volt fanns där. Säkringen hel. (uttaget i skuffen funkar bra) Någon som har haft samma fel?
Svängde förbi en Kia-verkstad och efter en kvart så var det fixat :)
Kontakten till 12-voltsuttaget var inte ditsatt.
2018 cee'd SW GDi
fd. 2010 cee'd SW CRDi

5
Det verkar som om de glömmer en hel del saker när de monterar ihop bilen. På min bil så 'glömde' sätta in rätt styrdon till ACC'n samt missade att koppla in solsensorn som känner av och kompenserar för solinstrålning. Därmed körde jag utan fungerande ACC i 1,5 år (fungerade sämre än en manuell AC)...men efter att jag tjatat och tjatat hittade de äntligen felet och satte i dessa saker. Tänk på det om ni råkar få hålla på att ratta med temperaturen hela tiden även om ni har ACC - be dem kolla solsensorn & styrdonet.
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008

7
Runesson skrev:Hej 12 volten fram funkar men inte den bak.
Eller funkar den bara när bilen är på.
Har en Kia ceed sw 2011 2veckor gammal.
Bak är konstantström till, mao så kan du ha det även fast bilen inte är igång. Fram måste minst tändningen vara påslagen för att det ska generera någon ström.

MVH
Kia Cee'd SW-11

8
Petri skrev:
Bak är konstantström till, mao så kan du ha det även fast bilen inte är igång. Fram måste minst tändningen vara påslagen för att det ska generera någon ström.

MVH
Det var en röd plastadapter till den smalare 12V-standarden inne i mitt 12V-uttag bak, så inga kontakter bottnade. Säkringen gick när jag tog ut den, då det inte gick att få ut den med mindre än att jag använde en näbbtång och en del våld. Efter byte av säkring lyckades jag få igång det inför semestern. Lite irriterad han man ju bli dock...
...får du ned kontakten ända ned i botten? Om inte så kanske du har en adapter i din bil också?
Silver metallic Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD årsmodell 2013 uttagen sept -13.

9
pacman42 skrev:
Petri skrev:

MVH
Det var en röd plastadapter till den smalare 12V-standarden inne i mitt 12V-uttag bak, så inga kontakter bottnade. Säkringen gick när jag tog ut den, då det inte gick att få ut den med mindre än att jag använde en näbbtång och en del våld. Efter byte av säkring lyckades jag få igång det inför semestern. Lite irriterad han man ju bli dock...
...får du ned kontakten ända ned i botten? Om inte så kanske du har en adapter i din bil också?

Konstigt, Jag har bara lyft på "locket" och satt in laddare till två olika gps'er samt två olika telefonladdare. En av telefonladdarna var modell större(lång) och en kortare. Funkar hur bra som helst!
Kia Cee'd SW-11

10
Lester skrev:Hej

Hej

Jag har exakt samma fel. Min har jag hunnit köra 1000 mil med.
Jag har kontrollerat med motorn på och av, bytt laddare samt cross checkat med andra bilar.

Mitt cigg-uttag i fram är dött.

Är det bara att åka till närmaste KIA - går det på garantin?
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Komfort EcoDynamics, Cassa White, 128 hk